column

“Het Songfestival had dit jaar veel weg van The Hunger Games”
Rocher Koendjbiharie over de controverse rond Eurovisie
Tussen de extravaganza van het Eurovisie Songfestival en de dystopie uit boekenreeks The Hunger Games zijn steeds meer parallellen te trekken, aldus columnist Rocher Koendjbiharie. “De EBU probeerde alle vormen van protest weg te poetsen.”
Elke editie is het weer een waar spektakel, al om en nabij de zeventig jaar op rij. Afgevaardigden uit verschillende regio’s komen samen in hun mooiste outfits om de meest extravagante performances neer te zetten, waarmee ze iedereen in hun greep houden. Geen beweging wordt aan het toeval overgelaten en alle camera’s zijn op hen gericht, zodat het publiek elk detail van de glitter en glamour in zich op kan nemen. Zowel de kandidaten als de organisatie weten al te goed dat alle ogen op hen gericht zijn. En dan klinken die paar woorden waarmee het evenement wordt afgetrapt: ‘Hello citizens of Panem!’
“het boegeroep tijdens de israëlische act was op tv onhoorbaar door de geluidsonderdrukkende technologie”
In plaats van ‘citizens of Panem’, had hier net zo goed ‘Europe’ kunnen staan. Inmiddels zijn er namelijk aardig wat parallellen te trekken tussen de extravaganza van het Eurovisie Songfestival en de dystopie uit The Hunger Games, de populaire boekenreeks over een grimmige realitycompetitie waarin afgevaardigden uit verschillende regio’s strijden tot de dood. Auteur Suzanne Collins liet in 2008 al weten dat de inspiratie voor haar verhaal voortkwam uit de hedendaagse televisiecultuur van de westerse wereld. Op een willekeurige avond keek Collins tv en zag ze op de ene zender beelden van de Amerikaanse oorlog met Irak, terwijl op een andere zender een realityprogramma werd vertoond. Die twee smolten voor haar op een lugubere manier samen.
Het Eurovisie Songfestival werd dit jaar omgeven door een zweem van controverse, die grotendeels voortkwam uit het feit dat Israël mee mocht doen, ondanks alles wat de Israëlische overheid aanricht in Gaza. Inwoners uit verschillende Europese landen riepen de EBU op om het land de toegang tot het evenement te ontzeggen, waaraan de organisatie geen gehoor gaf. Daarop riepen velen van hen kijkers op om het festival dit jaar te boycotten.
Maar net als bij de competitie uit Collins’ boekenreeks, probeerde de organisatie met man en macht alle vormen van protest weg te poetsen. Zo klonk er tijdens het optreden van de Israëlische inzending luid boegeroep in de zaal, maar was dat in de tv-uitzending nauwelijks hoorbaar, door het gebruik van geluidsonderdrukkende technologie. Daarnaast werden mensen die een Palestijnse vlag bij zich droegen de zaal uitgevoerd.
In The Hunger Games spreken enkele deelnemers zich uit tegen de organisatie en het politieke systeem in hun fictieve wereld. Ook bij het Songfestival waren er afgevaardigden die hier een poging toe deden. Zo liet een van de Australische artiesten een tekening van een watermeloen, een symbool van Palestijns verzet, op diens borst zetten. De Franse zanger Slima onderbrak tijdens de generale repititie zijn optreden, richtte zich tot het publiek en deelde een boodschap over vrede. De Ierse artiest Bambie Thug liet in een oud-Iers alfabet de woorden ‘Ceasefire’ en ‘Freedom for Palestine’ op hun lichaam tekenen, maar moest die verwijderen toen de EBU hier lucht van kreeg. Vlak na hun optreden tijdens de finale deelde hen in de camera wel een boodschap over hoe liefde overwint. En dan was er nog de Palestijns-Zweedse Eric Saade, die tijdens zijn openingsact van de eerste halve finale om zijn pols een keffiyeh droeg, een Palestijnse sjaal, waar hij hevige kritiek voor ontving.
“dit jaar leek er eerder sprake van een all-tolerancebeleid voor israël”
Niet alleen artiesten lieten van zich horen. Zo toonde de Belgische VRT-vakbond aan het begin van de uitzending van de tweede halve finale een protestboodschap: "Wij veroordelen de schendingen van de mensenrechten door de staat Israël. Bovendien vernietigt de staat Israël de persvrijheid. Daarom onderbreken we even het beeld. #CeaseFireNow #StopGenocideNow". Ook in The Hunger Games deelt het politieke verzet op een gegeven moment protestbeelden op tv over het echte karakter van de fictionele competitie.
Een deel van het Nederlandse kijkerspubliek was pas bereid over te gaan tot een boycot toen de EBU besloot Joost Klein uit de competitie te zetten omdat die een ‘dreigend gebaar’ zou hebben gemaakt naar een cameravrouw. Daarbij verwees de organisatie naar hun zogenaamde zerotolerancebeleid. Maar in hoeverre is daar sprake van als het ene land gediskwalificeerd wordt na een klacht, terwijl een ander land – waar tevens de hoofdsponsor gevestigd is – mag deelnemen ondanks hun grote rol in de uitroeiing van een volk? Dat laatste is relevant omdat Rusland eerder wél de toegang tot de competitie werd ontzegd vanwege diens rol in de oorlog met Oekraïne. Voeg daaraan toe dat de Israëlische delegatie andere artiesten achter de schermen pestte en misgenderde, en er lijkt eerder sprake van een all-tolerancebeleid voor Israël.
Tot dusver het zogenaamde apolitieke karakter van The Hung– excuses, het Eurovisie Songfestival. Het is nog onduidelijk of Nederland volgend jaar meedoet aan het evenement, maar inmiddels is het liedjesfestival mijns inziens zo bevlekt dat ik me afvraag of het in deze vorm überhaupt nog bestaansrecht heeft.
meer over het songfestival
-
Olly Alexander over Eurovisie, queer geheimtaal en (zelf)liefde
-
Winq’s Eurovisie Songfestival Top 50: dit zijn de nummers 10 tot en met 1
Met Loreen, Barbara Pravi, Verka Serduchka en nog een keer Loreen
-
Winq’s Eurovisie Songfestival Top 50: dit zijn de nummers 20 tot en met 11
Met S10, Joost Klein, France Gall en Amina
-
Dolly Bellefleur hertaalt Claudes ‘C’est La Vie’ en verandert het lied in een eerbetoon aan Getty Kaspers
Luister hier naar ‘Chère Getty’!
-
COC aan Eurovisiedirecteur: geen op verbod Pridevlaggen!
Verbod op regenboogvlaggen is 'diep triest'
-
Finale Eurovisie Songfestival 2025 te zien bij Pathé op het grote doek
Welke theaters doen mee? Dat lees je hier
-
Winq’s Eurovisie Songfestival Top 50 deel 3: dit zijn de nummers 30 tot en met 21
Van Sandra Kim en Céline Dion tot The Common Linnets
-
Hot op Instagram: dit zijn de vijf hunks van Eurovision 2025
Hier de mooiste foto's op een rijtje
-
“Het Eurovisie Songfestival staat niet langer voor verbinding en verbroedering”
Rocher Koendjbiharie pleit voor een boycot
-
Winq’s Eurovisie Songfestival Top 50 deel 2: dit zijn de nummers 40 tot en met 31
Van Franse klassiekers tot winnaars als Duncan Laurence en ABBA…
-
Regenboogvlaggen in de ban: nieuwe vlaggenregels bij Songfestival zorgen voor ophef
-
Eurovisie Songfestival Top 50: dit zijn de 50 favoriete liedjes van Winq!
Van Massiels 'Lalalala' tot Lena's 'Satellite': Dit zijn de nummers 50 - 41
-
Bubbel, bruis, Bazel: zo vier je daar het Songfestival - zónder tickets!
Bekijk hier wat er allemaal te doen is tijdens de Eurovisie-week, en daarbuiten
-
Eurovision meets drag: queens treden op met liedjes van het Songfestival
Drag-My-Vision voor het eerst te zien in de Verkadefabriek in Den Bosch
-
Olly Alexander: “Mijn Songfestival-act was te seksueel expliciet voor het grote publiek”
-
Hot op Instagram: de Nederlandse Eurovisie Songfestival-kandidaat Claude
-
Hot op Instagram: Måneskin-zanger Damiano David
Hier zijn z’n mooiste foto’s
-
Van het Eurovisie Songfestival naar Nile Rodgers: Een interview met Benjamin Ingrosso
Zijn nieuwe album is nu uit
-
Nemo: “Met mijn Songfestivalnummer kwam ik voor de hele wereld uit de kast”
Finding Nemo
-
Björn Ulvaeus tijdens interview: “ABBA is een belachelijke naam voor een band”
Ook vertelt de ABBA-voorman waarom ze in mei niet bij het Songfestival waren
-
Lekkere muziek: dit zijn de leukste hits van Songfestival-winnaar Nemo
Van de doorbraakhit 'Du' tot de prachtige video van 'The Code'
-
OUTtv roept Zwitserse Nemo uit tot favoriet van Eurovisie Songfestival 2024
Ook Spotify maakt cijfers bekend: ‘Europapa’ het meest gestreamd
-
Valse liedjes, bizarre outfits, ‘Europapa’, de beste runners-up en wel of geen boycot?
Bekijk hier de grote Eurovisie Songfestivalspecial
-
Dolly Bellefleur hertaalt ‘Europapa’: kijk en luister naar ‘Papa houdt van hakken’
Papa voelt zich twenty, gaat lekker uit z’n panty
-
Kom naar het 20e Eurovisie Songtravestival
Op 5 mei in Amsterdam