Outtv Award voor Nemo

OUTtv roept Zwitserse Nemo uit tot favoriet van Eurovisie Songfestival 2024

Ook Spotify maakt cijfers bekend: ‘Europapa’ het meest gestreamd

Leestijd: 2 min

 De 24-jarige Nemo vertegenwoordigt Zwitserland tijdens het Eurovisie Songfestival 2024 in Malmö met het nummer 'The Code'. Duizenden kijkers van OUTtv hebben hen dit jaar uitgeroepen tot de winnaar van de OUTmusic Award. De jaarlijkse prijs is een van de beste voorspellers geworden voor de uiteindelijke winnaar van het Eurovisie Songfestival.

De kijkers van OUTtv stemden Nederland, Joost Klein met zijn nummer 'Europapa', als tweede favoriet en de top 3 werd aangevuld met Kroatië, Baby Lasagna met 'Rim Tim Tagi Dim'. Nemo veroverde de eerste plek met ruim dertig procent van alle stemmen.

rollercoaster 

Een zichtbaar geëmotioneerde Nemo reageerde: “Dit betekent echt veel voor mij. Ik vond het echt beangstigend dat het Eurovisie Songfestival zo snel op mijn pad kwam, omdat ik niet zo lang als non-binair persoon uit de kast was. Het is een rollercoaster. Ik ben heel blij met de OUTmusic Award en ik ben erg dankbaar voor de steun. Voor iedereen die zich betrokken voelt bij het lied, of vreugde heeft gevonden door het lied of zelf een uitdaging heeft overwonnen: ik zie dat allemaal. Het betekent echt alles voor mij. Ontzettend bedankt.”

Sinds het uitreiken van de eerste prijs veertien jaar geleden, hebben de winnaars van de OUTmusic Award de top 3 behaald tijdens de finale van het Songfestival. Een indrukwekkend totaal van acht OUTmusic Award-ontvangers kwam zelfs als winnaar uit de bus in het jaar dat ze meededen aan het Eurovisie Songfestival (Kalush Orchestra, Lena, Loreen, Conchita, Emmelie de Forest, Måns Zelmerlöw, Netta en Duncan Laurence). Loreen is vooralsnog de enige Eurovisiewinnares die in beide jaren van haar overwinning de OUTmusic Award in ontvangst mocht nemen (2012 en 2023).

spotify

Intussen heeft ook Spotify een persbericht de deur uitgedaan met daarin de streamingcijfers per kanidaat.

Europapa’ van Joost Klein is met afstand de populairste inzending op het songfestival. Het nummer staat in bijna alle Europese landen hoog genoteerd in de lijst van meest gestreamde inzendingen, en is het best beluisterde nummer in bijna alle leeftijdscategorieën. Daarmee lijkt de inzending dit jaar op veel televoters te kunnen rekenen. Op basis van het aantal streams bracht Spotify ook in kaart hoe het zit met de populariteit van de andere Europese inzendingen in Nederland.

44,5 miloen keer gestreamd

Van alle deelnemende landen is de Eurovisie-inzending van Joost Klein wereldwijd het best beluisterd op Spotify. Het gabber pop-anthem ‘Europapa’ is inmiddels in totaal bijna 44,5 miljoen keer gestreamd op Spotify. In de afgelopen maand werd de Nederlandse inzending bijna 20% vaker beluisterd dan de Italiaanse inzending ‘La noia’, die daarmee de tweede plek pakt. Het Zweedse dance-popduo Marcus & Martinus staat met hun inzending ‘Unforgettable’ in aantal streams op de derde plaats. 

Top 10 meest gestreamde inzendingen wereldwijd:

1. Nederland: Joost Klein met Europapa
2. Italië: Angelina Mango met La noia
3. Zweden: Marcus & Martinus met Unforgettable
4. Frankrijk: Slimane met Mon amour
5. Griekenland: Marina Satti met ZARI
6. Spanje: Nebulossa met ZORRA
7. Zwitserland: Nemo met The Code
8. Oekraïne: Jerry Heilalyona alyona met Teresa & Maria
9. Israël: Eden Golan met Hurricane
10. Engeland: Olly Alexander (Years & Years) met Dizzy

Powered by Labrador CMS