roze reuzen

Betty Paërl: van wiskundige tot pleitbezorger van (lesbische) porno
Betty Paërl (1935-2022) was in de jaren tachtig
een van de weinige trans
vrouwen in Nederland
die onverdroten en
ongegeneerd van zich
lieten horen. Haar
columns, artikelen, radio-
en televisieoptredens
waren intelligent,
eigenzinnig en taboeloos.
“Ik ben radicaal-pervers!”
Betty Paërl, die bij haar geboorte in 1935 het geslacht ‘man’ kreeg toegewezen, trouwde al op haar 22ste. Ze studeerde wiskunde, een wetenschap die een levenslange liefde zou betekenen. In 1968 promoveerde ze en werd ze universitair docent aan de UvA. De radicale, vrijheidslievende geest van de jaren zestig paste haar als een handschoen. Ze was betrokken bij provo [anarchistische protestbeweging in de jaren 60 – red.] en werd als communist politiek actief. Ook de snel veranderende moraal over seksualiteit sloot volkomen aan bij Paërls revolutionaire en vrijzinnige geest.
euforische sensatie
In de loop van de jaren zeventig kwam
er ook serieus zelfonderzoek bij kijken.
Het zette haar leven op zijn kop. “Ik heb
mijn hele leven aan travestie gedaan,
maar ik had toen nog niet de behoefte me
helemaal als vrouw te gedragen. In de tijd
dat ik mij losmaakte van mijn vrouw, werd
ik me ervan bewust dat ik van seksueel
getinte optredens hield. (...) Mijn ervaring
als prostituee in het bordeel was een
euforische sensatie. (...) Door het gevoel
dat ik als vrouw werd benaderd, kwam er een boeket aan emoties los. Het was niet alleen
seksueel maar ook emotioneel. Het raakte aan alles.”
“wat ik van sm geleerd heb, is dat je in seks, en misschien wel in het hele leven, altijd rollen speelt”
pleiten voor porno
Betty Paërl voelde dat vrouw-zijn haar ware identiteit was en besloot stappen naar een transitie te zetten. Ondanks de gevierde seksuele vrijheid in haar kringen, bleek de sociale acceptatie van transgender personen hard tegen te vallen. Haar naasten en het linkse bolwerk waarin ze verkeerde lieten haar grotendeels vallen, maar Betty zette door: zonder taboes, alles onderzoekend. Zo begon ze te schrijven over sadomasochisme en in haar artikelen en interviews pleitte ze voor (lesbische) porno, voor het uitbundig beleven van seksualiteit en voor het doorbreken van vooroordelen over mannen en vrouwen en hun beleving van seks.
het leven als rollenspel
In het bijzonder ontkrachtte Betty graag
het vooroordeel dat trans vrouwen na
hun fysieke transitie geen seksuele
behoeften zouden hebben. Ook zag ze
een relatie tussen sm en haar trans-zijn: “Wat ik van SM geleerd heb, en
daar draait eigenlijk alles om, is dat je in seks, en misschien wel in het hele
leven, altijd rollen speelt. In SM speel je
de rollen onderdanig en dominant, als
transsexueel ben je met de rollen man
en vrouw bezig en naarmate je die rollen
beter kunt relativeren word je er vrijer
in.”
Deze rubriek is een samenwerking tussen Winq en platform With Pride – verhalen uit het queer archief.
meer uit deze serie
-
Corine van Dun over haar transitie en activisme: ‘Aha, ik ben dus niet de enige!’
-
Twie Tjoa: pionier voor vrouwenrechten en diversiteit in Suriname en Nederland
-
Maaike Meijer: icoon van de feministische lesbische beweging en kritische stem tegen heteronormativiteit
-
Lionel Jokhoe stond aan de voet van de oprichting van een werkgroep voor Surinaamse homo's
-
Tieneke Sumter zet zich al meer dan 40 jaar in voor een meer inclusieve samenleving
-
Glenn Helberg zet zich zijn hele leven in voor queers
“Niemand zegt me dat je als homo geen kinderen kunt krijgen”
-
Winq presenteert: Roze Reuzen, de podcast!
Persoonlijke verhalen over de Nederlandse regenbooggeschiedenis
-
Jacob Israël de Haan schreef de eerste Nederlandse roman waarin een homoseksuele relatie centraal stond
-
René Klijn (1962-1993) hielp het taboe op aids te doorbreken
“Ik hoop dat de mensen mij zullen herinneren als een goede zanger”
-
Lydia la Rivière-Zijdel maakte de Gay Games van 1998 de meest inclusieve tot dan toe
Onze nieuwe roze geschiedenisrubriek