powered by booking.com

Dit zijn 100.000 redenen om op vakantie te gaan
De wereld ontdekken zou voor iedereen een ontspannen ervaring moeten zijn. Maar voor een lhbtiqa+ persoon komt daar vaak nét wat meer bij kijken. Intussen zijn er al wel 100.000 accommodaties aangesloten bij het Travel Proud-programma van Booking.com.
Koffer inpakken, paspoort mee en de wijde wereld in: zo simpel is het niet voor iedereen. Uit onderzoek blijkt dat 57% van de queer reizigers hun voorbereiding aanpast vanwege hun identiteit, en 61% checkt eerst of ze op bestemming echt zichzelf kunnen zijn. De reactie daarop kwam van reisplatform Booking.com. In 2021 startte die het Travel Proud-programma. Het doel? Eigenaars van accommodaties trainen in inclusieve gastvrijheid, zodat ze beter snappen waar queer reizigers mee te maken krijgen. Maar ook: hoe ze iedereen zich welkom kunnen laten voelen. Het programma is gratis en wereldwijd beschikbaar.
enorme stijging
Intussen hebben dus 100.000 accommodaties, in 150 landen en 16.000 steden, de Travel Proud-training gevolgd en tonen zij het regenboogkoffertje trots op hun Booking.com-pagina. Dat is een stijging van 49% ten opzichte van vorig jaar een teken dat de hospitalitysector zich wil verbeteren, ondanks de soms gure wind die rond de wereld waait.

Ook de reiswereld, want uit onderzoek blijkt dat 51% van de Nederlandse queer reizigers tijdens het reizen te maken kreeg met discriminatie. Meer dan de helft verwacht zoiets zelfs van medereizigers (52%) en van lokale bewoners (57%). Regenbogers nemen daarom vaker het heft in eigen hand. Zo zegt 64% dat betaalbaarheid vooropstaat bij het kiezen van een bestemming, gevolgd door het gevoel zichzelf te kunnen zijn (61%). Belangrijke factoren zijn ook de lokale lhbtiqa+- wetgeving (53%) en acceptatie in het land (44%). 38% annuleerde ooit een reis omdat een bestemming queer inwoners niet steunde; 49% koos juist bewust voor een inclusieve bestemming. 71% voelt zich prettiger wanneer de reisbranche inclusief is – zelfs reizigers die hun identiteit niet openlijk uiten. 37% van de reizigers creëerde tot slot zelfs een ‘alter ego’ om zich veiliger te voelen.
geen loze beloftes
Of de toename van Travel Proud-accommodaties een directe reactie is op de verharding van de wereld voor queer personen, is niet duidelijk aanwijsbaar. Maar Booking.com laat er geen misverstand over bestaan dat dit programma naast training, ook echt handhaving behelst. Booking.com laat hierover weten: “Wij houden gastrecensies in de gaten en vragen onze klantenservice om datzelfde te doen. Als we bewijs zien dat een accommodatie niet de inclusieve ervaringen biedt die wij zouden verwachten, onderzoeken we dat zeker en nemen we passende maatregelen.” Het reisbedrijf verwelkomt dus reacties van gasten wanneer Travel Proud-accommodaties toch niet zo proud blijken als ze beweren. Om Antoinette Hertsenberg te parafraseren: wij houden het in de gaten!
Kijk voor meer informatie op booking.com/proud