Religie

Terugkijktip: Homo zijn mag wel, homo doen niet - de dubbele boodschap in religieus onderwijs

COC reageert: afwijzen lhbti+ door religieuze scholen is onacceptabel

Leestijd: 2 min

Scholen mogen homoseksaliteit niet afwijzen, maar in de praktijk blijkt dat een aanzienlijk deel van de reformatorische en islamitische scholen dat wel doet. Dat blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur, dat daar eerder deze week een uitgebreide reportage aan heeft gewijd. Bekijk hier de video: ‘Homo zijn mag wel, homo doen niet’.

Er zijn scholen die respect vragen voor homoseksuelen en zeggen dat homoseksuele gevoelens er mogen zijn, maar… verkering of uitzicht op een huwelijk horen daar niet bij. Het komt erop neer dat deze scholen onderwijzen dat homo’s er wél mogen zijn, mits ze hun seksuele voorkeuren niet in de praktijk brengen. Volgens deskundigen kan dit tot mentale problemen leiden bij kinderen.

celibatair leven 

Nieuwsuur dook in deze problematiek en kwam de afgelopen week met een uitgebreide reportage. Een van de docenten die aan het woord komt is Herman van Wijngaarden, die als gastdocent wordt uitgenodigd op reformatorische scholen. Hij is zelf christen en homoseksueel en zegt celibatair te leven en kiest voor een bestaan zonder partner.

Aan Nieuwsuur vertelt hij dat het celibaat ‘geen zieligheidsoptie’ is maar een ‘volwaardige levensbestemming’. Hij vindt dat seks wordt overschat en dat je zonder ook gelukkig kunt worden. Verder is hij van mening dat ‘christenhomo’s’ wel mogen masturberen, zolang dit niet gepaard gaat met ‘onreine fantasieën.

boekje met dieren 

Een andere geïnterviewde is de directeur-bestuurder van de islamitische scholenkoepel ISBO, Ayhan Tonca. Hij zegt dat hij ‘voor zover hij weet of zich kan voorstellen, er geen islamitische scholen zijn die uitdragen dat je als homoseksueel een relatie mag hebben’. In een brochure van zijn organisatie met adviezen aan ouders over seksualiteit, staat dat homoseksuele gevoelens ‘een beproeving zijn’ waaraan regels zijn verbonden. Die gaan onder meer over het ‘leven met de gevoelens’ en het ‘onderdrukken ervan naar tevredenheid van Allah’.

Nieuwsuur voert een leesboekje op dat de makers van de reportage aantroffen op een aantal islamitische scholen. Die gaat over een bos met dieren die leven volgens de wetten van de islam. Dan komt er op een dag een stoute wesp aanvliegen uit de vrije stad, waar ‘iedereen maar doet wat hij wil’. De wesp overtuigt de andere dieren om met hem te feesten. Ze vieren de vrijheid en dansen rond een kampvuur met de lhbtiq+-vlag. De mannetjesdieren hebben een jurk aan. Maar dan komt het besef onder de dieren dat ze een grote zonde hebben begaan en gooien ze de vlag en de jurken in het vuur.

vijandige houding 

De reacties op het boekje liegen er niet om. Een hoogleraar noemt het ‘schokkend’ dat zo’n leuk en schattig boekje over diertjes aan kinderen gegeven mag worden. Een religiewetenschapper zegt dat het boekje ‘jonge kinderen een vijandige houding aanleert tegenover de maatschappij en het politieke systeem’. Hij zegt dat dergelijk materiaal ‘homofobie naturaliseert’ en dat ‘kinderen een soort walging krijgen aangeleerd’.

Intussen heeft COC Nederland een statement uitgebracht: ‘Afwijzing lhbti+ door religieuze scholen is onacceptabel’.

video

Lees meer op de website van Nieuwsuur. En hier is de reportage te zien.

 

Powered by Labrador CMS