Kate Pierson en Jake Shears in de podcast Queer the Music

Queer the Music: Scissor Sisters-frontman interviewt The B-52’s-Zangeres Kate Pierson over hun invloed op Chappell Roan en Boy George

Kijk en luister hier naar de nieuwe aflevering van zijn podcast

Leestijd: 2 min

Kate Pierson vormde samen met Cindy Wilson het vrouwelijke zangduo dat samen met frontman Fred Scheider songs als ‘Rock Lobster’, ‘Love Shack’ en ‘Good Stuff’ de hitlijsten inzongen. In de jaren ’80 en ’90 waren ze alternatief, camp en queer. In zijn podcast Queer the Music blikt Jake Shears terug op die tijd met Pierson en praten ze over de invloed die The B-52’s nog altijd hebben op acts van nu.

The B-52’s vormden vanaf het einde van de jaren zeventig een vrolijk zooitje ongeregeld. Frontman Fred Schneider declameerde met zijn spreekstem de vreemdste teksten in de microfoon, daarin bijgestaan door de harmonieuze zang van Kate Pierson en Cindy Wilson. De band bestond verder uit Keith Strickland en Ricky Wilson.

surfmuziek en rockabilly 

De band kwam uit Athens, Georgia en maakte een mengeling van punk, new wave, maar ook disco, rockabilly en surfmuziek, waarbij het opvallende gitaarspel van Ricky Wilson een opvallende rol speelde. In 1979 brachten The B-52’s hun eerste single uit, het hysterische ‘Rock Lobster’.

Hun eerste echt grote hit scoorden ze met ‘Love Shack’ in 1989, gevolgd door ‘Good Stuff’ in 1992. De meeste mensen zullen de band echter kennen van hun bijdrage aan de soundtrack van de film The Flintstones uit 1994, waarvoor ze de themasong aanleverden: ‘(Meet) The Flintstones’ kwam in dat jaar tot nummer 4 in de Nederlandse Top 40.

kokette jarenvijftigkapsels 

The B-52’s waren vanaf het begin ongeremd queer. Hun concerten waren megacamp, waarbij de zangeressen waren gehuld in kokette jarenvijftigmode. Daarbij droegen ze de kenmerkende ‘beehive’-pruiken waarnaar hun band zelfs was vernoemd. 

Het zogenaamde suikerspinkapsel met hoog opgetoupeerd en opgestoken haar zou namelijk lijken op de neus van een B-52 bommenwerper. In Nederland liep Mieke Stemerdink van De Gigantjes de halve jaren tachtig rond met zo’n kapsel, en later zou Amy Winehouse furore maken met het model.

nog steeds actief

In de jaren sinds de oprichting van The B-52’s is er heel wat gebeurd binnen de band. Ricky Wilson kwam in 1985 te overlijden aan de gevolgen van aids, later viel de band uit elkaar. Inmiddels treden ze weer op, ze staan in Las Vegas in The Venetian Theatre en in 2025 toerden ze ook weer door de VS.

Kate Pierson had naast The B-52’s enkele mooie successen als duetzangeres: met R.E.M. zong ze eind jaren tachtig ‘Shiny Happy People’ en enkel jaren later vormde ze een koppel met Iggy Pop voor het duet ‘Candy’. Haar beehive heeft ze, op 77-jarige leeftijd inmiddels, ingeruild voor een losse hairdo in felle tinten rood.

queer the music 

Door naar Jake Shears. De Scissor Sisters-frontman heeft al enige tijd een podcast over muziek, Queer the Music. In eerdere afleveringen sprak hij onder meer met zanger Holly Johnson van Frankie Goes te Hollywood, Billy Porter, Jessie Ware, St. Vincent, Beth Ditto, Peaches, Olly Alexander en nog veel meer artiesten uit het queer spectrum van de popmuziek. Deze keer is dus Kate Pierson aan de beurt, die terugblikt op haar vijftigjarige bijdrage aan de queer popgeschiedenis.

Shears noemt The B-52’s ‘een baken van licht in een tijd dat hij nog in de kast zat’ en kan zijn fandom nauwelijks onderdrukken, en dat is wederzijds als Pierson over zijn Scissor Sisters begint. Samen hebben ze een mooi gesprek over de erfenis van The B-52’s, de blijvende invloed die de band had op bijvoorbeeld Boy George en nog altijd heeft op artiesten als Chappell Roan. Het levert een mooi gesprek op, zoals je hieronder kunt zien en horen.

 

Powered by Labrador CMS