interview

Kyle Alessandro

Kyle Alessandro: 'Ik wil muziek maken die echt laat zien wie ik ben'

Songfestivalzanger Kyle over vriendschap, verlies en nieuwe muziek

Leestijd: 4 min

Op Het Grote Songfestivalfeest vorige week in de Ziggo Dome straalt de Noorse Eurovision-inzending van 2025 op afstand al een soort open, zachte energie uit. We zijn nog maar net aangekomen in de kleedkamer van Kyle Alessandro (19), of hij waarschuwt dat hij zijn stem iets heeft overbelast, en dus moet oppassen. “Als ik blijf doorratelen moet je me tegenhouden, hoor'” zegt hij met een grijns.

Want zodra Kyle begint te praten over de mensen die hem door het Eurovisie-avontuur trokken, gaat hij vanzelf aan. Tijdens het Songfestival vormde hij een hechte vriendengroep met JJ (Oostenrijk), Sissal (Denemarken) en Miriana Conte (Malta). Ze noemden zichzelf de 'Beauty Blenders', een naam die zowel cooky als volkomen aandoenlijk is. Op de line-up van Het Grote Songfestivalfeest stond de vriendengroep opnieuw op hetzelfde podium.

“We hadden pas na Eurovision door dat we hier allemaal zouden optreden,” vertelt Kyle. “We hebben elke dag contact via WhatsApp. Dus ineens riep ik 'Ik heb een show in Amsterdam op 20 november!' en Miriana zei 'Wacht… ik ook!' Zelfs Sissal, die midden in Dancing with the Stars zat in Denemarken, heeft het nog geregeld om hierbij te zijn. Dus ja, we zijn compleet.” De vriendengroep werd niet gevormd uit PR-verplichtingen of gezamenlijke TikTok-strategieën; het gebeurde vanzelf. “JJ stuurde me in maart gewoon een DM met: 'Wil je een keer FaceTimen?' Zo simpel. We hebben met z'n vieren heel veel tijd samen doorgebracht tijdens die maanden.”

nieuwe muziek, nieuwe eerlijkheid

Sinds het Songfestival is Kyle vooral in de studio te vinden. Hij werkt aan nieuwe muziek, al is hij voorzichtig om niets te verklappen wat hij niet mag. “Ik wil muziek maken die honderd procent míjn geluid is,” zegt hij. “Veel van de tracks die ik vóór 'Lighter' opnam, voelden minder eigen. Nu zit ik in de studio met mensen die precies begrijpen wat ik wil maken.”

Dat betekent dat hij voor het eerst echt overal bovenop zit: hij schrijft, produceert, zingt, denkt mee over visuals. “'Lighter' produceerde ik al half zelf, maar nu voelt het pas écht als een samenwerking, niet als een soort kant-en-klaar liedje waar ik dan m’n vocalen op zet. Dit is anders. Dit ben ik echt.”

Het gesprek wordt stiller wanneer het over 'Lighter' gaat, zijn Eurovisie-nummer dat hij schreef vanuit het ziekteproces van zijn moeder. Zij kreeg te horen dat ze nog zes maanden te leven had. Inmiddels is ze kankervrij. “Mijn moeder zei altijd: ‘Verlies nooit je licht. En als je het kwijtraakt, vind het dan terug.’ Dat is waar 'Lighter' vandaan komt. Bij Eurovision droeg ik een zilveren harnas, omdat ik haar kracht wilde laten zien. Zij was een warrior.”

Kyles boodschap werd groter dan hijzelf. “Pas later besefte ik hoeveel mensen herkenden waar ik over zong,” zegt hij. “Je denkt al snel dat zoiets alleen jóúw wereld opslokt. Maar zoveel mensen stuurden berichten: ‘Dit is ook mijn verhaal.’ Dat raakte me echt.” Tijdens het schrijven werd ook zijn oma ziek, die inmiddels is overleden. “Ik heb het nummer stiekem ook een beetje aan haar opgedragen, en aan iedereen die iemand met kanker moet missen of moet steunen.”

eurovision backstage: de reality check

Over Eurovision zelf bleef één ding hem verbazen: hoe intens de weken in Basel waren. “Ik wist wel dat het zwaar zou worden, maar zó zwaar? Dat had ik niet verwacht. En backstage was minder glam dan ik had verwacht. Er werd goed voor ons gezorgd hoor, maar je moest wel je eigen eten kopen,” zegt hij lachend. Over de hotels is hij diplomatiek, maar eerlijk genoeg om te zeggen dat hij níét tot de luxe groep behoorde. “JJ zat in een upscale hotel en zat ons constant te plagen. Sissal en ik… laat ik zeggen dat ons hotel iets meer basic was.”

queer zichtbaarheid en ruimte innemen

Dat Kyle zelf onderdeel is van de queer community maakt zijn Songfestivalverhaal nog betekenisvoller. Zeker omdat de afgelopen jaren meerdere queer artiesten het festival wonnen. “Het is belangrijk om ruimte in te nemen,” zegt hij. “Eurovision is natuurlijk al heel queer en open, maar gewoon op straat jezelf zijn… dat was vroeger moeilijker voor mij. Ik durfde niet de kleding te dragen die ik echt wilde, voordat ik uit de kast was. Nu voelt alles vrijer.”

Als we vragen welke queer artiest we in de gaten moeten houden, denkt Kyle even na.“'Omar Rudberg is natuurlijk een ícoon, dus die telt niet als ‘up-and-coming'. Ik had bijna iemand anders genoemd,” lacht Kyle, “maar toen bedacht ik dat ik eigenlijk niet weet of die persoon er al open over is. Laat dat aan henzelf.” Wat hij wél kwijt wil: dat hij energie haalt uit artiesten die zichzelf durven te zijn. “Er is zóveel talent in de queer scene. Ik luister graag naar artiesten die grenzen doorbreken en eerlijk schrijven over hun gevoelens. Dat inspireert me enorm. Kijk maar naar JJ. Hij is zó uitgesproken en durft echt zichzelf te zijn. Ik hou daarvan.”

liefde in een druk leven

Kyle verschijnt regelmatig samen met zijn vriend, model Brede Bremnes, op rode lopers en premières. De twee leven drukke levens, maar zorgen ervoor dat het werkt. “We hebben toevallig vaak tegelijk piekdrukte en tegelijk rust,” zegt hij. “En als we vrij hebben, zijn we gewoon thuis. We hebben net alle seizoenen van Stranger Things opnieuw gekeken en alle vier de Conjuring-films. We hebben respect voor elkaars werk, en we houden van elkaar. Dan wordt de rest vanzelf makkelijk.”

Kyle z'n nieuwe single 'Model' is nu overal te beluisteren. Ook was hij onlangs te gast in Ding-a-Dong, de Eurovisie Songfestival podcast.

Powered by Labrador CMS