Holigays

Holigays: satirisch reisbureau lanceert campagne om ongelijkheid voor lhbtiq+-reizigers in 63 landen aan de kaak te stellen

Wie een reis boekt, ziet de keiharde waarheid

Leestijd: 2 min

Wereldwijd staan de lhbtiq+-rechten steeds vaker onder druk. Zo zijn er nog altijd 63 landen waar homo zijn strafbaar is. Daarom gaat een nieuwe confronterende campagne van start met de naam Holigays. Met het thema ‘All-Inclusive’ stellen de makers de keiharde realiteit aan de kaak met een serie online video’s en een interactieve website.

Holigays is een initiatief van Stichting Roze Maandag, dat de campagne heeft ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Scheepens. In aanloop naar Roze Maandag op 21 juli 2025 zal deze campagne worden verspreid.

satirisch reisbureau 

Holigays is een satirisch reisbureau dat met het thema ‘All-Inclusive’ de keiharde realiteit aan de kaak stelt: er zijn anno 2025 nog altijd 63 landen waar het strafbaar is dat je homo bent: die straffen variëren van een celstraf tot de dood. Holigay verpakt deze harde waarheid in scherpe ironie, om bewustheid te creëren en om actie aan te wakkeren.

De Holigays-campagne bestaat uit een serie online video’s en de interactieve website holigays.nl, waar reizigers zogenaamd hun vakantie kunnen boeken. Elke bestemming wordt met luchtige taal en kleurrijke beelden aangeprezen, tot de harde waarheid volgt. De campagne roept op tot bewustwording én solidariteit: met reizigers, activisten en geliefden wereldwijd die dagelijks risico lopen.

humor en scherpte 

Met humor en scherpte richt de campagne zich op die landen: denk aan Jamaica, waar je tot tienduizend dollar boete of 10 jaar gevangenisstraf riskeert. Of Oeganda, dat sinds 2023 zelfs de doodstraf invoerde voor ‘aggravated homosexuality’. 

Holigays presenteert reizen naar deze bestemmingen als zogenaamd all-inclusive vakanties – inclusief alles wat je liever niet in je koffer stopt: gevaar, vervolging, gevangenisstraf. Een satirische spiegel van de wereld zoals die echt is.

roze maandag – all-inclusive liefde op kermisdag 

Op 21 juli 2025 barst Tilburg los: van 12:00 tot 02:00 kleurt de stad tijdens de Tilburgse kermis, volledig roze. Midden in de zomervakantie, onder het thema “All-inclusive” nodigen we iedereen uit: homo, hetero, bi, trans, jongeren en ouderen – we vieren liefde, radicale inclusiviteit, en vrijheid.

over de ontwikkeling van de campagne 

Stichting Roze Maandag heeft geen grote budgetten voor het voeren van campagnes. Toch staat er ook dit jaar weer een mooie campagne. De bureaus uit de Creative Family hebben hier belangeloos aan gewerkt: Scheepens Your Creative Agency heeft het concept bedacht, uitgewerkt en de online campagne verzorgd, LiNC heeft de website ontworpen en gerealiseerd, APRIL heeft de PR verzorgd en The Post Office alle social kanalen van Roze Maandag. 

Daarnaast heeft INDICIA rozemaandag.nl verzorgd en de van origine Tilburgse acteur Teun Donders heeft de commercials belangeloos ingesproken. En al die beelden van de prachtige bestemmingen? Je zou denken dat er wat snoepreisjes aan vooraf zijn gegaan, maar niets is minder waar. De beelden uit alle exotische bestemmingen zijn gemaakt vanuit Tilburg, met behulp van Artificial Intelligence.

Powered by Labrador CMS