vijf vragen aan

“Foxtrot is vijftig jaar geleden geschreven, maar alles is weer zó actueel”

Robbert van den Bergh over zijn rol in musical Foxtrot

Robbert van den Bergh
Leestijd: 2 min

De iconische Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink-musical Foxtrot keert terug in de theaters. Naast de iconische Gerrie van der Klei, ooit ook te zien in het origineel, staat Robbert van den Bergh op de planken als alternate van hoofdrol Jules. Wij spreken hem over zijn rol in dit soms akelig actuele verhaal over een artiestenpension in de roerige jaren dertig van de vorige eeuw.

1) Hoe raakte jij voor het eerst met Foxtrot in aanraking?

“Eigenlijk al heel jong. Op het Montessori Lyceum in Rotterdam deden ze aan het eind van het jaar altijd een musical. Een aantal vrienden van mij zat daar op school en zij speelden Foxtrot. Jaren later zag ik een professionele uitvoering in het oude Luxor Theater, met in de cast Paul de Leeuw en Sanne Wallis de Vries. Dat maakte enorme indruk op me: die namen, die muziek, die schaal. Dat was heel erg indrukwekkend om te zien.”

“laten we hopen dat de geschiedenis zich niet herhaalt”

2) Welke rol speel jij in deze nieuwe uitvoering van Foxtrot?

“De rol die van Jules, die in de oorspronkelijke versie werd gespeeld door musicallegende Willem Nijholt. In deze productie deel ik de rol als alternate met William Spaaij. Het verhaal speelt zich af in een pension, gerund door Mathilde, het personage van Gerrie van der Klei. Daar wonen revue-artiesten die proberen hun leven voort te zetten terwijl de dreiging van oorlog langzaam Europa binnensluipt. En dan komt er ineens een plattelandsmeisje binnen die alles op z’n kop zet.”

3) Hoe raakt het verhaal van toen aan de wereld van nu?

“Dat vind ik misschien wel het meest bizarre eraan. Het is een tekst van vijftig jaar geleden, maar alles is weer zó actueel. Als je kijkt naar wat er nu gebeurt: rechten die onder druk staan, discussies over abortus, over lhbtiqa+ rechten, over subsidies die worden teruggetrokken. In de Verenigde Staten, maar ook dichterbij. Deze ontwikkelingen sluipen langzaam je leven binnen, net als in de voorstelling. Je denkt: laten we hopen dat de geschiedenis zich niet herhaalt. Dat maakt het spannend en ook confronterend.”

Gerrie van der Klei als Mathilde (links) en Renée de Gruijl als Lisette.
Gerrie van der Klei als Mathilde (links) en Renée de Gruijl als Lisette.

4) Hoe is het om met een icoon als Gerrie van der Klei te werken?

“Echt indrukwekkend. Ik heb vorig jaar ook met haar gewerkt. Ze is inmiddels tachtig, maar staat overal voor open en is zo scherp. Ik bewonderde haar al voordat ik haar kende. Haar jazz-cd stond bij mij thuis eindeloos op repeat. Het werd een soort running gag onder mijn vrienden. Als we een etentje hadden, moest Gerries jazzplaat op de achtergrond. Ik heb het haar verteld, ze vond het hilarisch. Wat ik van haar leer? Leef. Ze klaagt niet, ze werkt, ze geniet. ’s Avonds een whisky, verhalen vertellen, volop in het leven staan. Dat is ongelooflijk inspirerend.”

5) Je bent veel onderweg, maar hebt ook een vriend en een hond. Hoe bewaar je de balans tussen werk en privé?

“Het is druk, dat is het eerlijke verhaal. Ik sta momenteel ook nog in Moulin Rouge. Daarnaast ben ik de stem van een grote supermarktketen in commercials. Soms rijd ik ’s avonds langs huis en denk ik: ik wil nu gewoon op de bank zitten, maar dit is tijdelijk. Ik maak schema’s, krijg hulp van mijn ouders en vrienden die op de hond passen, en mijn vriend vangt veel op. Ik plan ook bewust rustmomenten in. Het is nu even knallen, en daar ben ik ook dankbaar voor. Dit is een unieke productie om in te spelen en dat is het waard. Daarna plan ik weer datenights met mijn vriend en hond!”

Foxtrot is van 8 januari tot 26 juli te zien in de Nederlandse theaters. Kijk op foxtrotdemusical.nl voor tickets.

sorry dat ik besta

Een van de liedjes uit Foxtrot maakt decennia later nog altijd veel emotie los. In de tekst voor 'Sorry dat ik besta' bevroegen Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink waarom homoseksuele aantrekking zo zelden een plek krijgt in de muziek. Het verhaal van de musical voelt in deze tijd weer akelig actueel, maar één ding is gelukkig ingehaald door de tijd: de voorspelling aan het eind van het liedje. Die is inmiddels uitgekomen.

Maar over veertig jaar, wie weet,
Staan er liedjes in de hitparade,
Niet alleen maar over hij en zij,
Maar ook over hij en hij

Liedjes over hem en hem,
Zonder aarzeling of rem
Dan zingt iedere romanticus
Heel gewoon, zo is het dus
Romeo en Julius

Powered by Labrador CMS