Diek Pothoven met op de achtergrond de Durgerdam.

Diek Pothoven van Martan: “Duurzame mode kan spannend én sexy zijn”

Drie keer duurzaam

Op de achter­grond: de Durgerdam
Leestijd: 6 min

Modelabel Martan maakt fashion van afgedankt tafellinnen. Medeoprichter Diek Pothoven reed in een duurzame auto naar de plek waar het allemaal voor hem begon en sliep daar in een duurzaam hotel. “We zijn 82% minder vervuilend dan merken die zelf materiaal produceren.”

Als je Diek Pothoven hoort praten over zijn label, voel je dat het verder gaat dan mode. Martan is een totaalconcept, geboren in een scheepsloods in Durgerdam en uitgegroeid tot een serieus, duurzaam modemerk met internationale allure. In 2017 begon Martan met een soort ‘portfolio-stunt’, zoals Diek, opgeleid aan modeacademie Artez in Arnhem, het noemt. Samen met een ex-klasgenoot trok hij de loods van zijn oom in Durgerdam in – die trouwens telg is van een heuse scheepsbouwfamilie. Pothoven: “Ik ben opgegroeid aan het water, tussen het riet. Die nautische touch zit er altijd in.” De twee maakten meteen al 32 looks, experimenteel en uniek; van gegoten rubbers en druipende stoffen. “Die waren niet bedoeld om te verkopen, maar om creatief alles eruit te gooien. Allemaal enkele stukken. Ze staan nu ergens op elkaar gepropt in rekken.”

Na die eerste collectie volgde een radicale switch. “We dachten: wat als we eens een korte film maken en daar de collectie omheen ontwerpen? Het resultaat was House of Salt: een elf minuten durende film met Olga Zuiderhoek, Eva Bartels en Minne Koole. Het werd een kunstproject van formaat, met een soundtrack van het Asko|Schönberg-orkest en een première in het Muziekgebouw aan 't IJ. Echt een gesamtkunstwerk, en als belong kregen we een Gouden Kalf-nominatie.”

De loods in Durgerdam waar de eerste collectie werd ontworpen.
De loods in Durgerdam waar de eerste collectie werd ontworpen.

eurovision

Die artistieke multidisciplinariteit leverde iets op waarop Diek niet direct had gerekend: een belletje van de organisatie van het Eurovisie Songfestival in Rotterdam in 2021. Of hij niet als Head of Fashion de leiding wilde nemen over alles wat Nederland op het podium ging zetten? Van presentatoren tot Davina Michelle en Glennis Grace, van de dansers tot intervalacts. In totaal 350 outfits. “Samen met ontwerpers als David Laport en Claes Iversen kleedden we echt iedereen. Het was geweldig, maar in de modewereld moest ik het erna ook weer een beetje van me afschudden. Songfestival is toch glitter & glamour en dat wordt niet direct gezien als high fashion.”

Diek Pothoven.
Diek Pothoven.

Na Eurovision kwam het besef: de experimenteerfase was nu wel klaar. “Douwe de Boer werd mede-eigenaar en co-creative director en Martan moest een echt label worden. Maar niet zomaar eentje. We dachten: je kunt niet nóg een kledingmerk starten in een van de meest vervuilende industrieën ter wereld.” Dus ging Martan samen door met Archivist van Eugénie Mulier, een label dat werkte met weggegooid horecalinnen: beddenlakens en tafelkleden van de hoogste kwaliteit, die hotels en restaurants bij het minste rafeltje al wegdoen. “Wij verven het, bedrukken het en maken er alles van: van jasjes tot jurken. Het voelt heerlijk op de huid en gaat lang mee.” Inmiddels gebruikt Martan honderd procent afgedankt hotellinnen als basis voor elke collectie. “We hebben een logistiek systeem opgezet met linnenwasserijen en sorteerders. Zo weten we precies hoe veel vierkante meter we krijgen en hoe veel items we ervan kunnen maken.”

sexy!

Ook in het productieproces wordt duurzaamheid doorgedacht. Alles wordt in Europa geproduceerd volgens ISO-normen en ook het verven gebeurt milieuvriendelijk. “We zijn 82 procent minder vervuilend dan merken die zelf materiaal produceren. De grootste slag slaan wij door bestaand materiaal te recyclen; nieuw materiaal is vaak het vervuilendst aan de hele kledingproductie. Duurzame mode kan spannend en sexy kan zijn. Geen geitenwollensokken, maar kleurrijke items die lekker op de huid voelen.”

En Martan blijft innoveren. Er wordt gewerkt aan gebreide items van volledig gerecyclede garens, afkomstig uit kledingcontainers. “Tot voor kort brak dat garen snel af, maar de technologie is inmiddels zo ver ontwikkeld dat we met deze garens kunnen breien en dat de kleding goed draagbaar is. Eerder voelde het nog als een verhuisdeken.”

“ik dacht: je kunt niet nóg een kledingmerk starten binnen een van de meest vervuilende industrieën ter wereld”

De collecties (zo’n 25 tot dertig nieuwe items per seizoen, plus showpieces) worden verkocht via pop-ups, X-Bank in Amsterdam, Galeries Lafayette in Dubai en zelfs in Nashville. “Online verkoop is nog lastig, want Martan is geen middle-of-the-road kleding. In winkels werkt het beter – het is spannend spul.” En celebs? Ook die weten Martan te vinden. “We hebben laatst een look hals over kop naar Zweden gestuurd voor een acteur in de serie Young Royals, tijdens een event. Maar het kwam nét te laat aan. Weg glamour,” lacht Diek. “Meestal komen BN’ers en influencers passen bij ons PR-bureau of ons atelier. We kleden ze graag aan, maar strooien niet met samples. Dat past niet bij ons.”

Met een wereldwijd linnenoverschot van 27 miljoen kilo per jaar is Martan nog lang niet uitgegroeid. “We hebben nog eindeloos veel mogelijkheden. Maar altijd met dezelfde basis: duurzame keuzes met liefde voor kleur, beeld en vakmanschap.” martan-official.com

Diek Pothoven in Volvo.
Diek Pothoven in Volvo.

Lekker compact en om de hoek gemaakt

De Volvo ex30 is volledig elektrisch.
De Volvo ex30 is volledig elektrisch.

Met de introductie van de Volvo EX30 in 2023 zette het Zweedse automerk een stevige stap in de richting van zijn ambitie om tegen 2040 een klimaatneutraal bedrijf te zijn. Deze compacte, volledig elektrische SUV combineert geavanceerde technologie, veiligheid en comfort met een indrukwekkend lage CO2-voetafdruk – de laagste van alle Volvo-modellen tot nu toe. En de EX30 wordt sinds begin dit jaar ook nog eens geproduceerd in de Volvo-fabriek in het Belgische Gent.

De Volvo EX30 is ontworpen voor het moderne stadsleven: compacter, efficiënter en duurzamer. De cradle-to-gate CO2-impact – van grondstof tot showroom – is beperkt en over een hele levenscyclus (zeg: 200.000 kilometer) blijft de uitstoot onder de dertig ton. Dat is een reductie van 25 procent ten opzichte van Volvo’s eerdere elektrische modellen, zoals de C40 en XC40. Die winst is ook te danken aan het gebruik van gerecyclede en hernieuwbare materialen: zo bestaat zeventien procent van de kunststoffen en 25 procent van het aluminium in de EX30 uit hergebruikte grondstoffen.

Het duurzame karakter van de EX30 beperkt zich natuurlijk niet tot materiaalgebruik – de auto wordt geproduceerd met honderd procent klimaatneutrale elektriciteit en Volvo werkt nauw samen met geselecteerde leveranciers om ook de toeleveringsketen te vergroenen. Inmiddels gebruikt 95 procent van deze partners hernieuwbare energie of is op weg naar dat doel. Bovendien zet Volvo blockchaintechnologie in om de traceerbaarheid van kritieke grondstoffen zoals lithium, kobalt en nikkel te garanderen – minder zware metalen in het milieu dus, en opnieuw een betere recycleketen.

Kijk voor meer informatie over Martan op  martan-official.com

nu vanuit gent

Om de productiecapaciteit op te voeren én dichter bij de Europese klant te opereren, wordt de EX30 – een van Europa’s bestverkochte EV’s van 2024 – sinds april van dit jaar (ook) gebouwd in de Volvo-fabriek in Gent. Deze beslissing past binnen de strategie om auto’s te produceren waar de vraag het grootst is. De fabriek in Gent heeft een investering van circa tweehonderd miljoen euro ondergaan om klaar te zijn voor de EX30. Er is een compleet nieuw autoplatform, er zijn honderden nieuwe robots en nieuwe assemblagelijnen voor onder andere batterijpakketten. Ook de productie van de stoerdere EX30 Cross Country vindt in Gent plaats. Naast de EX30 worden in Gent ook andere geëlektrificeerde modellen geproduceerd, waaronder de EX40, EC40, XC40 en V60. In 2024 rolden er ruim 186.000 auto’s van de band. Met de EX30 bewijst Volvo dat een compacter model niet betekent: inleveren op prestaties of comfort. Integendeel: het is een doordacht antwoord op de eisen van een veranderende wereld, waarin duurzaamheid, efficiëntie en rijplezier hand in hand gaan. volvocars.nl

De Mark biedt tafels aan het water aan, heerlijk tijdens zomerse avonden.
De Mark biedt tafels aan het water aan, heerlijk tijdens zomerse avonden.

Chic en verantwoord overnachten in Durgerdam

In 2023 opende hotel De Durgerdam zijn deuren aan het IJmeer, in het pittoreske Durgerdam. Gevestigd in een 17e-eeuws rijksmonument, biedt dit boetiekhotel veertien kamers, een huiskamer en restaurant De Mark. Bij De Durgerdam is duurzaamheid niet slechts een extraatje, maar de fundering van het hele concept. Het rijksmonument is op innovatieve wijze gerenoveerd met oog voor mens, milieu én de omgeving.

Restaurant de Mark.
Restaurant de Mark.

Zo draait het hotel volledig op duurzame energie, met zonnepanelen en luchtwarmtepompen in plaats van gas. Binnen zorgt slimme technologie voor energiebesparing, zoals LED-verlichting, warmteterugwinning en AAA+ keukenapparatuur. Maar ook op materiaalniveau wordt aan het milieu gedacht: bestaande bouwmaterialen zijn hergebruikt en nieuwe materialen zijn bij voorkeur lokaal geproduceerd, met minimale uitstoot en voorzien van een FSC-keurmerk.

De Durgerdam.
De Durgerdam.

De inrichting combineert lokale geschiedenis met moderne luxe. Het binnenklimaat is geoptimaliseerd voor comfort én gezondheid en er is volop aandacht voor flora en fauna: van nestplekken voor vogels en insectenhotels tot een kruidentuin en eigen bijenkorven voor lokale honing. Ook het restaurant heeft duurzaamheid hoog in het vaandel en streeft naar zero waste-principes. Soms kun je een beetje afval niet vermijden en dan recyclen, hergebruiken of composteren ze dit zoveel mogelijk. Duurzaamheid zit hier niet alleen in techniek, maar ook in de cultuur. Werknemers worden gestimuleerd om zich breder te ontwikkelen en de buurt profiteert mee van sociale initiatieven die het hotel regelmatig organiseert. Zelfs het waterverbruik is slim: met een hydraloopsysteem wordt dagelijks driehonderd liter grijs water hergebruikt voor het doorspoelen van toiletten. De Durgerdam is met recht een groen verblijf in een monumentaal jasje. dedurgerdam.com

Powered by Labrador CMS