wheels

De nieuwe Opel Mokka is compact, karakteristiek en verrassend cool
Compacte suv’s ogen vaak wat braaf. De vernieuwde Opel Mokka daarentegen is een uitgesproken verschijning.
Opel Mokka? Interessante naam. Waarom een auto die klinkt als een koffieboon?
De kleine ronde Arabica-koffiebonen staan bekend om hun pittige, karakteristieke smaak. Kennelijk vond de marketingafdeling van Opel dit een zeer passende associatie toen ze de eerste generatie lanceerde, in 2012. Nogal een verschil overigens met de benamingen die Opel in de vorige eeuw hanteerde. Die klonken als een Duits setje Stratego-stenen: Kadett, Kapitän, Commodore, Admiral. Maar tegenwoordig kiest het concern, met name voor de kleinere modellen, voor korte namen, die niet geheel toevallig ook nog eens op een ‘a’ eindigen: Corsa, Astra en Mokka. Lekker fris en makkelijk te onthouden, in een markt die op dit moment overspoeld wordt met nieuwe modellen.
Hoe grondig is de Mokka vernieuwd ten opzichte van voorgaande generaties?
Niet radicaal, maar hij oogt wel veel strakker. Opel heeft de boel aangescherpt. Zo is er nu een nieuw Blitz-logo dat trots midden op de neus te vinden is, evenals centraal op de achterklep. Met de nieuwe, strak vormgegeven ledverlichting presenteert de Mokka zich alsof hij klaar is voor een nachtelijke expeditie op Mars. Een strakke zwarte lijn loopt vanaf de motorkap boven langs de zijruiten door tot aan de achterzijde. De nieuwe velgen en bumpers zijn niet alleen voor de show; ze helpen ook echt met de stroomlijn. Minder luchtweerstand, meer stijl.
Hoe voelt het vanbinnen?
Meer cockpit of toch een knusse woonkamer? Een beetje van allebei. De nieuwe Mokka doet aan als een Scandinavisch loftje: strak, licht, doordacht en met gerecyclede materialen voor het goede gevoel. Het opnieuw vormgegeven stuur is afgeplat aan de boven- én onderkant. Daarachter het standaard 10-inch digitaal instrumentarium standaard, dat met drie inches is gegroeid. Het ondersteunt bovendien spraakopdrachten. Zeg gewoon: ‘Hee Opel’ en je persoonlijke assistent ontwaakt.
Heb je wat aan deze Mokka als je spontaan besluit te verdwalen in Frankrijk?
Zeker. Voor klanten met stekkerangst is er een versie met een 1,2-liter zuinige benzinemotor of een hybride variant. De elektrische versie biedt een actieradius van maximaal 403 kilometer (WLTP). Dat betekent voor je rit naar Frankrijk: twee keer een oplaadbeurt en je staat aan de voet van de Pyreneeën.
Is de Mokka ook een beetje leuk om in te rijden of vooral praktisch?
Leuk, ja. Niet sportwagen-leuk, maar wel vlot, soepel en een tikkie eigenwijs. Wij reden alle drie de modellen tijdens de Europese introductie op Mallorca. De Mokka Hybrid is met z’n 136 pk en 8-traps-automaat bepaald geen slome duikelaar. De reguliere 1,2 benzine weet prima zijn weg te vinden. De elektrische versie is stil, snel genoeg en voelt als een minihuis tijdens het dagelijkse forensenleven.
Voor wie is de Mokka dé ideale auto?
Alleen als je zeven kinderen hebt en een pony moet vervoeren, moet je even verder kijken. Maar verder sluit de Mokka naadloos aan bij de wensen van mensen die op zoek zijn naar een model dat slim in elkaar zit, niet meteen de hele spaarrekening leeg trekt – want verkrijgbaar vanaf 31.999 euro - en getuigt van een pittige en onderscheidende smaak. De keuze om deze auto destijds naar een koffieboon te vernoemen, blijkt met terugwerkende kracht de juiste.
meer over de opel mokka
-
Leonel Piccardo is de winnaar van de Opel x Winq fotowedstrijd!
-
Fotograaf Leonel Piccardo: “Dit werk viert transitie. Niet alleen als verandering, maar als arrival – keer op keer”
Becoming
-
Fotograaf Armando Branco: “De auto is vaak de stille getuige van verschillende, emotionele momenten in een relatie”
Meet you at the crossroads
-
Bete van Meeuwen maakt bijzondere fotoserie: “Dit is een liefdesbrief aan alle trans- en gender non-conforme mensen"
Masc for Masc, cowboys in love