Smooth operator

“Vroeger was bijna iedereen gladgeschoren. Dat is nu wel anders”
Zo wordt de nieuwe Philips S9000 Prestige gemaakt
Tijdens het scheren denk je er niet bij na: aan het apparaat dat je dagelijks gebruikt komen decennia innovatie, grote groepen ontwikkelaars en nóg grotere groepen testers te pas. Freek Suijver, head of innovation and development male grooming bij Philips, over hun nieuwste model: de Philips S9000 Prestige.
Freek, in hoeverre blijven scheerapparaten innoveren? Is het product op een gegeven moment niet ‘af’?
“Goede vraag. Een scheerapparaat lijkt eenvoudig, maar er zit zo veel technologie verstopt onder de motorkap. Toen Philips in 1939 het roterende scheerapparaat uitvond – toen nog met een enkel scheerhoofdje – was dit een grote verbetering ten opzichte van natscheren. Toch heeft ons innovatieteam in Drachten de afgelopen decennia nog veel meer verbeteringen gebracht. Zo volgde er een tweede scheerkop en daarna een derde, voor het beste resultaat tot nu toe. Ons team, van innovatie en ontwikkeling tot industrialisatie en massaproductie, is in staat om de doorbraken snel naar onze consumenten te brengen.”
Komt daar veel onderzoek bij kijken?
“Zeker, we proberen de ervaring met het product steeds weer te verbeteren, bijvoorbeeld door het glijden van het scheerapparaat over de huid te verbeteren. En natuurlijk door huidirritatie te voorkomen. Dat is zeker niet makkelijk en vereist een combinatie van technische verbeteringen en digitale innovaties. Doordat we steeds meer inzichten van sensoren in het apparaat gebruiken, die bijvoorbeeld de scheerroutine volgen, begrijpen we steeds beter waar verbetering mogelijk is. We gebruiken tegenwoordig zelfs kunstmatige intelligentie in het apparaat om feedback te geven over de beweging die over het gezicht gemaakt wordt: ronde bewegingen zijn goed, lange lijnen leveren huidirritatie op.”
“Geen twee mannen zijn gelijk en dus geen twee baarden hetzelfde”
Hoe wordt feedback van gebruikers meegenomen bij het ontwikkelen van nieuwe modellen?
“Vroeger, in de tijd van mijn vader, was bijna iedereen gladgeschoren, maar de wensen en verwachtingen van mannen veranderen, zeker de laatste tijd. Daarom passen wij ons innovatieprogramma continu aan. Zo constateerden we dat mannen de ene keer gladscheren en de andere keer een zevendaagse baard laten staan; een grote verandering in gebruikersgedrag.”
Kan één apparaat wel allebei?
“Jawel, maar het was nog nooit eerder gedaan. Het fundamentele probleem is dat je om een korte baard elektrisch glad te krijgen heel dicht op de huid moet scheren. Als zo’n zelfde apparaat op een zevendaagse baard gebruikt wordt, trekt deze aan alle haren. Dat doet pijn. We hebben uiteindelijk met een groot team en veel fundamenteel onderzoek een oplossing gevonden. Dit nieuwe scheerapparaat, de S9000 Prestige, is de allereerste die glad blijft scheren, zonder haren te trekken. We hebben er binnen Philips zelfs een interne prijs mee gewonnen.”

De S9000 Prestige beschikt over een BeardAdapt-sensor: waarom is het zo belangrijk om haartjes van verschillende dikte op een aangepast vermogen te scheren?
“Leuk, we gaan de details van de technologie in! Geen twee mannen zijn gelijk en dus geen twee baarden hetzelfde. In al ons onderzoek zien we dat baarden sterk verschillen. Niet alleen bij mannen onderling, maar ook per baard, afhankelijk van waar je scheert op het gezicht. Onze oplossing is om continu de dichtheid van de haren te meten en op basis daarvan het vermogen van het scheerapparaat aan te passen. Het is veel werk voor het apparaat, maar al onze consumentenonderzoeken laten zien dat iedereen er erg enthousiast over is. We hebben deze technologie gepatenteerd, zodat onze consumenten ervan kunnen blijven genieten.”
Wat krijgt bij de ontwikkeling van een nieuw model voorrang: design, gebruikersgemak of functie?
“Dat is een van de grote discussiepunten in innovatie. In mijn ervaring is hier geen eenduidig antwoord op: het kan niet zo zijn dat een van die drie – of kosten, als vierde – altijd voorrang krijgt. Een innovatie is alleen relevant wanneer-ie voldoet aan alle elementen. Daarom zoeken we altijd samen met de mannen die onze apparaten kopen naar een goede balans. In ons innovatiecentrum in Drachten ontvingen we voor de pandemie meer dan duizend mannen per week om samen met hen de beste innovaties te kiezen en vervolgens op de markt te brengen. Die focus op onze consumenten maakt dat we continu verbeteringen blijven doorvoeren die echt het verschil maken. Ik denk dat onze klanten dat van ons verwachten.”

Meer info over de Philips S9000 Prestige vind je op www.philips.nl.
In de serie Self-love is love vertellen drie lezers tijdens hun scheerbeurt, oog in oog met hun spiegelbeeld, hoe ze van hun lichaam hebben leren houden.