interview

Todrick Hall op hakken

Todrick Hall: "Echte iconen hebben van zichzelf niet door dat ze het zijn geworden"

Todrick Hall
Leestijd: 2 min

Multitalent Todrick Hall werkte met giganten als Beyoncé, Taylor Swift en Ariana Grande en bracht onlangs een nieuw album uit. Winq blikt met hem terug. Én vooruit.

Hoe gaat het met je?
“Ik ben een beetje overdonderd. Ik werk momenteel aan een nieuwe musical die is gebaseerd op de film Burlesque. Het was altijd al mijn droom om een Broadway-stuk mede te helpen ontwikkelen. Bovendien speel ik zelf ook een rol in de musical, die van Sean. Hij is de rechterhand van Tess, het personage dat in de film werd gespeeld door Cher. In de musicalversie is de aanwezigheid van Sean veel groter. Het is spannend allemaal, en tegelijkertijd komt er heel veel op je af.”

In april verscheen je nieuwste album ICON. Vertel?
“Ik maak muziek die te horen is tijdens het prideseizoen. Voor dragqueens om op te dansen en om op los te gaan tijdens feesten. Vorig jaar lukte het helaas niet om een album uit te brengen, dus doe ik dit nu alsnog. In de titeltrack gebruik ik een sample waarin iemand ‘Icon Icon’ roept, wat uiteindelijk het middelpunt werd van het album.”

Zie je jezelf ook als icon voor andere mensen?
“Het woord is een beetje aan inflatie onderhevig. Echte iconen hebben van zichzelf niet door dat ze het zijn geworden. Het gaat erom dat je iets creëert dat blijft voortleven. Als ik naar de Todrick van de toekomst kijk, hoop dat ik ook zoiets heb bereikt als queer, zwart persoon.”

Foto van Todrick Hall
Todrick Hall

Wie zijn in jouw ogen iconisch?
“Beyoncé is de eerste aan wie ik moet denken. Zij is een ongelooflijk mooi mens en een geweldige artiest. Verder noem ik Lin-Manuel Miranda, die met zijn musical Hamilton de theaterwereld heeft veranderd. Tyler Perry, die veel heeft gedaan voor zwarte mensen in de film- en tv-wereld. Ook Walt Disney is een icoon, omdat hij de grondlegger is van de hele business. Als mensen aan mij vragen wie je ooit wilt worden, dan zou ik deze mensen noemen: gooi deze vier in een blender en die persoon zou ik willen zijn.”

Over Beyoncé gesproken, hoe was het om met haar te werken? En met Taylor Swift?
“Dat ik degene mocht zijn om Beyoncé de choreografie te leren voor haar video’s, was ongelooflijk. Samen met Taylor Swift won ik een MTV Video Music Award voor ‘You Need to Calm Down’, vanwege het positieve lhbtiqa+-thema van de video.”

Je hebt ook met RuPaul gewerkt. Heb je zelf ooit willen meedoen aan Drag Race?
“Nee. Al zegt Bob the Drag Queen, een goede vriend van mij, dat ik er gewoon een ben. Dragqueens zijn geweldig, ze zijn multigetalenteerd. In drag komt alles samen. Er zijn tv-shows als Project Runway waarin kleding wordt gemaakt, shows over make-up, over stand-upcomedy, dans, zang, improvisatie, noem maar op. Dragqueens doen dat allemaal tegelijk en zetten zichzelf ook nog eens neer als uniek merk. Met hun eigen, herkenbare make-upstijl, garderobe en personage. RuPaul’s Drag Race wint de ene Emmy Award na de andere, en dat is meer dan verdiend. Trouwens, als ik zelf een dragname mocht verzinnen, zou dat Booty Garland zijn. I love big butts and I cannot lie!” En ik ben een enorme Wizard of Oz-fan, ik hou zó veel van Judy Garland...”

Je maakt ontzettend veel tracks en video’s. Waar ben je het meest trots op?
“Ik denk Straight outta Oz. Dat is een project bestaande uit 22 video’s gebaseerd op het verhaal van The Wizard of Oz. Hierin kon ik me kwetsbaar opstellen en fans dingen van me laten zien die ze nog niet wisten.”

En is er iets waar je spijt van hebt of nu anders zou hebben gedaan?
“Een paar jaar geleden deed ik mee aan Celebrity Big Brother, daar heb ik me niet van m’n beste kant laten zien. Ik deed alsof het de gewone Big Brother was en realiseerde me niet dat ik behoorlijk bekend ben, met veel reacties tot gevolg over wat ik zei en deed. Spijt is misschien een groot woord, maar achteraf had ik het anders aangepakt.”

Powered by Labrador CMS