interview

Todrick Hall: "Echte iconen hebben van zichzelf niet door dat ze het zijn geworden"
Multitalent Todrick Hall werkte met giganten als Beyoncé, Taylor Swift en Ariana Grande en bracht onlangs een nieuw album uit. Winq blikt met hem terug. Én vooruit.
Hoe gaat
het met
je?
“Ik ben
een beetje
overdonderd. Ik werk
momenteel
aan een
nieuwe musical die is gebaseerd op de film
Burlesque. Het was altijd al mijn droom
om een Broadway-stuk mede te helpen
ontwikkelen. Bovendien speel ik zelf ook
een rol in de musical, die van Sean. Hij is de
rechterhand van Tess, het personage dat
in de film werd gespeeld door Cher. In de
musicalversie is de aanwezigheid van Sean
veel groter. Het is spannend allemaal, en
tegelijkertijd komt er heel veel op je af.”
In april verscheen je nieuwste album
ICON. Vertel?
“Ik maak muziek die te
horen is tijdens het prideseizoen. Voor
dragqueens om op te dansen en om op los
te gaan tijdens feesten. Vorig jaar lukte het
helaas niet om een album uit te brengen,
dus doe ik dit nu alsnog. In de titeltrack
gebruik ik een sample waarin iemand ‘Icon
Icon’ roept, wat uiteindelijk het middelpunt
werd van het album.”
Zie je jezelf ook als icon voor andere
mensen?
“Het woord is een beetje aan
inflatie onderhevig. Echte iconen hebben
van zichzelf niet door dat ze het zijn
geworden. Het gaat erom dat je iets creëert
dat blijft voortleven. Als ik naar de Todrick
van de toekomst kijk, hoop dat ik ook zoiets
heb bereikt als queer, zwart persoon.”

Wie zijn in jouw ogen iconisch?
“Beyoncé
is de eerste aan wie ik moet denken. Zij is
een ongelooflijk mooi mens en een geweldige artiest. Verder noem ik Lin-Manuel
Miranda, die met zijn musical Hamilton de
theaterwereld heeft veranderd. Tyler Perry,
die veel heeft gedaan voor zwarte mensen
in de film- en tv-wereld. Ook Walt Disney is een icoon, omdat hij de grondlegger is
van de hele business. Als mensen aan mij
vragen wie je ooit wilt worden, dan zou ik
deze mensen noemen: gooi deze vier in een
blender en die persoon zou ik willen zijn.”
Over Beyoncé gesproken, hoe was het om
met haar te werken? En met Taylor Swift?
“Dat ik degene mocht zijn om Beyoncé de
choreografie te leren voor haar video’s, was
ongelooflijk. Samen met Taylor Swift won
ik een MTV Video Music Award voor ‘You
Need to Calm Down’, vanwege het positieve
lhbtiqa+-thema van de video.”
Je hebt ook met RuPaul gewerkt. Heb je
zelf ooit willen meedoen aan Drag Race?
“Nee. Al zegt Bob the Drag Queen, een goede
vriend van mij, dat ik er gewoon een ben.
Dragqueens zijn geweldig, ze zijn multigetalenteerd. In drag komt alles samen. Er zijn
tv-shows als Project Runway waarin kleding
wordt gemaakt, shows over make-up, over
stand-upcomedy, dans, zang, improvisatie, noem maar op. Dragqueens doen dat
allemaal tegelijk en zetten zichzelf ook nog
eens neer als uniek merk. Met hun eigen,
herkenbare make-upstijl, garderobe en
personage. RuPaul’s Drag Race wint de ene
Emmy Award na de andere, en dat is meer
dan verdiend. Trouwens, als ik zelf een
dragname mocht verzinnen, zou dat Booty
Garland zijn. I love big butts and I cannot
lie!” En ik ben een enorme Wizard of Oz-fan,
ik hou zó veel van Judy Garland...”
Je maakt ontzettend veel tracks en
video’s. Waar ben je het meest trots
op?
“Ik denk Straight outta Oz. Dat is een
project bestaande uit 22 video’s gebaseerd
op het verhaal van The Wizard of Oz. Hierin
kon ik me kwetsbaar opstellen en fans
dingen van me laten zien die ze nog niet
wisten.”
En is er iets waar je spijt van hebt of nu
anders zou hebben gedaan?
“Een paar
jaar geleden deed ik mee aan Celebrity Big
Brother, daar heb ik me niet van m’n beste
kant laten zien. Ik deed alsof het de gewone
Big Brother was en realiseerde me niet dat
ik behoorlijk bekend ben, met veel reacties
tot gevolg over wat ik zei en deed. Spijt is
misschien een groot woord, maar achteraf
had ik het anders aangepakt.”