Dalida

Lekkere muziek: ‘Paroles, Paroles’, ‘Gigi l’Amaroso’, ‘J’Attendrai’ en andere hits van Dalida

Van Griekse volksliedjes tot Franse chansons en van een mini-operette tot onvervalste discohits

Leestijd: 4 min

Ook al is het 38 jaar geleden dat Dalida kwam te overlijden, haar legendarische oeuvre is nog altijd springlevend. Haar eerste hits stammen uit de jaren vijftig, maar haar gloriejaren beleefde ze in de jaren zeventig, van een duet met Alain Delon tot haar eerste discohits.

‘bambino’

Dalida kwam in 1933 in Caïro ter wereld, als Iolanda Cristina Gigliotti. Ze was een Franse zangeres en actrice van Italiaanse komaf en heeft in haar omvangrijke carrière meer dan 170 miljoen platen verkocht. Ze wordt samen met Edith Piaf gezien als de belangrijkste Franse zangeres van de twintigste eeuw. Haar eerste successen had ze halverwege de jaren vijftig, met traditionele liedjes als 'Bambino'. Het werd een nummer één-hit in België en Frankrijk.

‘les enfants du pirée’

In haar beginperiode bracht Dalida tientallen singles per jaar uit, alleen al in 1959 waren het er zeventien. Toch zou het nog tot 1961 duren voordat ze in Nederland een toptien-hit scoorde, in een voorloper van de Nederlandse Top 40. Met ‘Les Enfants du Pirée’ kwam ze tot nummer 2. Hier een opname die nog net niet uit elkaar rammelt als je ernaar kijkt. En jee, wat een bekend deuntje!

‘itsi bitsi, petit bikini’

De lijst met Dalida-liedjes uit de jaren zestig is eindeloos lang, met covers van bekende tracks als ‘O Sole Mio’, ‘Milord’, ‘Bang Bang’ en haar eigen versie van ‘La Danse de Zorba’. We pikken er een van de frivolere liedjes uit, gewoon omdat het zo’n vrolijke deun is.

‘zoum zoum zoum’

Nog eentje dan, uit 1969. Voor het eerst in deze lijst zien we Dalida in kleur, in het gekmakend vrolijke ‘Zoum Zoum Zoum’. Kijk haar staan in haar rode lakleren minidress, in een winkel waar ze bijkans struikelt over de snuisterijen waartussendoor ze zich al ‘zoum-zoum-zoumend’ een weg baant.

‘darla dirladada’

Dit lied is gebaseerd op het Griekse volkswijsje ‘Dirlada’, dat werd gezongen door sponsduikers op het eiland Kalymnos. Het is een ware tongbreker waarin Dalida nog net niet in verstrikt raakt, terwijl het publiek gewoon gezellig ‘Dalida Lalala’ meezingt. Maar goed, zij hadden toen nog geen Wikipedia en dus nog nooit gehoord van Kalymnostische sponsduikers. Dit was in 1970 een nummer één-hit in Frankrijk.

‘parle plus bas’

Gevoel voor drama was Dalida geenszins vreemd. In deze gedragen ballade maant ze haar toegewijde luisteraar tot stilte, om zelf te schitteren in een solodans op vioolmuziek. Met haar prachtige sopraanstem zingt ze dit lied uit 1972 naar een hoogtepunt.

‘paroles, paroles’

Waarschijnlijk is dit het eerste lied van Dalida dat bij de meeste mensen een belletje doet rinkelen. Dalida gaat hier in duet met de Franse acteur Alain Delon, die zacht en donker zwijmelt over een bossanovabeat. Delon deed tijdens de opnames alle lichten uit, zeeg neer op een kruk en keek naar Dalida in het donker terwijl hij haar toeriep hoe ‘belle’ ze eigenlijk was. En Dalida zelf? Die lag de hele tijd in een deuk. Helaas zijn er geen beelden van bewaard gebleven van de opnames in 1973.

‘gigi l’amaroso’

Dalida’s zwanenzang uit 1974 én een wereldwijde hit, dat was ‘Gigi l’Amaroso. Waar Nederland het duet met Alain Delon liet stranden in de Tipparade, scoorde Dalida met ‘Gigi’ haar eerste en enige nummer één-hit in ons land. Het lied, dat bijna zeven minuten duurt, gaat over een Italiaanse zanger die naar de VS vertrekt vanwege de liefde voor een vrouw. Maar dat draaide uit op een fiasco en hij kwam met hangende pootjes terug naar huis. Er is ook een Nederlandstalige versie gemaakt, maar die gaat heel ergens anders over: Mike Vincent (en later Johnny Hoes) zongen over ‘Friet met Mayonaise’. En kinderen van de jaren tachtig zingen nog altijd de tekst van een pastareclame op de melodie van ‘Gigi’: “Tortellini en spirali, vlinderoni, rigatoni, kronkoli… allemaal macaroni!” O, en kijk eens goed naar deze video: zijn dat Frida en Agnetha van ABBA, daar achter Dalida op het podium?

‘j’attendrai’

Het is 1976 inmiddels, en het discotijdperk staat op het punt van uitbreken. Dalida kan uiteraard niet uitblijven en neemt voor de gelegenheid een compleet showballet mee. Zelfs staat Dalida meestal gracieus voor zich uit te zingen in een mooie jurk, maar hier permitteert ze zichzelf een kleine swing vanuit de heup. Het is haar laatste Nederlandse top tien-hit, met een keurige nummer 8 in de Top 40.

‘besame mucho’

We zeiden het al eerder: enige vorm van drama is Dalida niet vreemd. Kijk eens hoe theatraal ze erbij staat in haar flamboyante glitterjurk, haar armen dramatisch de lucht in zwaaiend. Verder lijkt het alsof dit optreden is opgenomen in de revuezaal van The Love Boat.

‘salma ya salama’

Een van de grootste verrassingen uit Dalida’s lange carrière is ‘Salma Ya Salama’, haar in het Arabisch gezongen Franse nummer 2-hit uit 1977. Bij het lied hoort een bezwerende dans waarbij het publiek al z’n in trance raakt. Of in slaap sukkelt, het is maar niet hoe je het bekijkt.

‘monday, tuesday… laissez-moi danser’

In de tweede helft van de jaren zeventig scoort Dalida hit na discohit, vooral in Frankrijk. ‘Femme est la Nuit’, ‘Génération 78’, ‘Ca Me Fait Rêver’ en ‘Problemorama’ zijn enkele opzwepende tracks die hier alleen even genoemd worden omdat de lijst anders wel heel erg lang wordt. Speciale aandacht is er voor ‘Monday, Tuesday… Laissez-moi Danser’, uit 1979. Let op de lakleren broek van Dalida en de dansers die ze ergens uit een darkroom heeft opgeduikeld.

‘gigi in paradisco’

Dat je van iets heel moois ook ineens iets heel lelijks kan maken, is helaas ook niet aan Dalida voorbijgegaan. In 1980 vindt ze het kennelijk nodig om een disco-update te maken van haar ‘Gigi’-hit, met de toepasselijke titel ‘Gigi in Paradisco’. Het lied duurt maar liefst 11 minuten en 52 seconden, dus zap er maar snel even doorheen. Kunnen we er dan niets goeds over zeggen? Jawel: Dalida danst fantastisch!

‘la chanson du mondial’

In de jaren tachtig kwam er nog van alles voorbij, van klassieke ballades (‘Il Pleut sur Bruxelles’) tot gezellige Griekse volksdeuntjes (‘Jouez Bouzouki’) en discodansjes (‘Americana’). Hier kiezen we voor haar laatste Franse top 10-hit uit 1982, een voetbalhymne met een koor. 

‘les p’tits mots’

We sluiten af met een van Dalida’s laatste grote hits, uit 1983. Het is een afscheidslied waarin ze in verschillende talen gedag zegt. Vier jaar later zou er een einde komen aan het leven van Dalida. Ze werd slechts 54 jaar oud. Ze liet een briefje achter met de hartverscheurende tekst: “Het leven is ondraaglijk voor mij, vergeef me.”

Powered by Labrador CMS