
Lekkere muziek: dit zijn de tien kazigste jarentachtigduetten
We leggen deze liedjes langs de cheesy meetlat... especially for you!
De jaren tachtig hebben een hoop moois opgeleverd wat muziek betreft, maar ook een hele lading cheesy duetten waarvan het glazuur spontaan van je tanden springt. Speciaal hiervoor hebben we een kazigheidsmeter in het leven geroepen waarin we de tien zoetste, klefste (maar stiekem toch ook wel mooie) duetten uit de eighties op een rijtje hebben gezet, especially for you…
10) aretha franklin & george michael - ‘i knew you were waiting’
Oké, meteen maar even met de deur in huis: de nummer tien had ook met gemak in een lijst gekund met een titel als ‘de tien prachtigste jarentachtigduetten’. De stem van George Michael staat als een huis dat desondanks meteen al na de eerste minuut omver wordt geblazen door de soulpower van Aretha Franklin. Maar toch, die tekst, over een liefde die gaat over bergen zo hoog en rivieren zo diep, door valleien en brandende bruggen: hou nu maar weer op. Ze scoren een 6,5 op de kazigheidsmeter.
09) freddie mercury & montserrat caballé - ‘barcelona’
Alleen al het idee dat Freddie Mercury halverwege de jaren tachtig op de proppen kwam met iets megalomaans als een opera-album verdient een vermelding in deze lijst. Dat hij operadiva Montserrat Caballé zover heeft gekregen om dat halve album vol te galmen, levert ook extra punten op. Zijn krachtige rockstem (of voor de haters die er ongetwijfeld ook zijn: hysterische gekrijs) combineert fraai (voor de haters: gruwelijk) met de uithalen van La Caballé, die het lied van climax naar hoogtepunt naar catharsis kweelt. De kazigheidsmeter slaat uit naar een 7.
08) meatloaf & cher - ‘dead ringer for love’
Eigenlijk is het oeuvre van Meatloaf een pastiche op zich. Een pastiche op rockmuziek, op symfonische popopera’s en op powerballads (waarover ging ‘I Would Do Anything For Love (But I Won’t Do THAT’ eigenlijk: de vuilnis buitenzetten? Beffen?). ‘Dead Ringer for Love’ is een energiebom van het zuiverste soort en in die zin ook een vreemde eend in de bijt van Meatloafs singlediscografie. Het lied is van oorsprong de themasong van een sitcom, waarna Cher en Meatloaf er hun eigen hysterische ding mee deden. Kazigheidsgehalte: 7,5.
07) pet shop boys & dusty springfield - ‘what have i done to deserve this’
‘West End Girls’, ‘Opportunities’, ‘Rent’, ‘Suburbia’… De Pet Shop Boys grossierden in understated synthpop tot het moment dat ze Dusty Sprinfield herontdekten. Speciaal voor de destijds vergeten zangeres gingen ze vol op het orgel van het maximalisme voor deze ballad-met-een-beat. Schetterende trompetten, call-and-response coupletten en Dusty die voluit losgaat over een praatzingende Neil Tennant: in 1987 hadden we nog nooit zoiets gehoord. Het betekende de herlancering van Dusty’s muzikale carrière, waarbij ze hits scoorde als ‘Nothing Has Been Proved’ en ‘In Private’, allemaal met dank aan de Pet Shop Boys. Let in de video vooral ook even op de Rod Stewart-look van Dusty. Een 7,7, zegt de kazigheidsmeter.
06) jermaine jackson & pia zadora - ‘when the rain begins to fall’
Het is een van de weinige échte uptempo-tracks in deze lijst, want kennelijk zijn duetten vooral bedoeld om romantisch op te zwijmelen. Daar is geen sprake van bij ‘When the Rain Begins to Fall’ van Jermaine Jackson en Pia Zadora. Het lied lijkt volledig van plastic te zijn gemaakt, zo pre-fab klinken de synths en de beat. De video speelt zich af in een Mad Max-achtige toekomst, een tijd waarin geen budget meer is voor buitenissige outfits op één element na: de zonnebril van Pia. Alleen al vanwege dit prachtige accessoire scoren Jur en Pi een dikke 8 op de kazigheidsmeter.
05) marc almond & gene pitney - ‘something’s gotten hold of my heart’
Marc Almond was met Soft Cell altijd lekker tegendraads. Zuiver zingen hoefde voor hem niet echt en zijn songs gingen de ene keer over een ‘Sex Dwarf’ en dan weer kwam er een album met de titel This Last Night In Sodom. Groot was dan ook de verbazing toen hij in 1988 met het superzoete ‘Something’s Gotten Hold of My Heart’ kwam, waarvan het origineel in 1967 al eens een hit was geweest voor Gene Pitney. Die laatste kwam in actie toen hij Almonds soloversie had gehoord en zo kwam het alsnog tot een duetversie. De snik in de stem van Pitney is pure kitsch, wat dan weer perfect past bij de rest van het lied. Kazigheid: 8,5.
04) bill medley & jennifer warnes - (i’ve had) the time of my life’
Nog zo’n relikwie uit de jaren zestig is Bill Medley. Die zong samen met Bobby Hatfield als The Righteous Brothers songs de hitlijsten in als ‘You’ve Lost That Lovin’ Feelin’ en ‘Unchained Melody’, dat in 1991 opnieuw een hit werd met dank aan de hitfilm Ghost met Patrick Swayze. De acteur was vier jaar eerder te zien in Dirty Dancing, een van de grootste blockbusters uit de jaren tachtig waarin hij een bleu meisje liet losgaan op zijn seksmoves (iets wat in die tijd heel gewoon was). Bij die film hoorde ook een soundtrack vol hits uit de sixties én een nieuw duet dat totaal over the top was. Alleen al vanwege de opbouw scoort het lied een kazige 8,7.
03) patti labelle & michael mcdonald - ‘on my own’
Ken je dat lied van Benny Neyman en Bonnie St. Claire, waarin ze zingen dat zij in New York woont en het leven aldaar veel te snel vindt gaan en helemaal vereenzaamt in die kille steenmassa? Het heet ‘Verder valt het wel mee’ en was een Tipparadesuccesje in 1983. Hier het eerste couplet:
'k Zit hier ver verlaten van jou
New York is zo groot en grauw
Verder valt 't wel mee
't Leven in de States gaat te gauw
De States zijn te rauw, maar ach
Verder valt 't wel mee
Niemand hier bemoeit zich met mij
Je voelt je zo vreemd en vrij
In dit land over zee
Verder valt 't wel mee
Laat dat nou ongeveer het thema zijn van ‘On My Own’, het duet uit 1986 van Patti LaBelle met Michael McDonald dat net als ‘Verder valt het wel mee’ over eenzaamheid gaat (al liggen Pat en Mike in een ‘scheiding zonder ooit getrouwd te zijn geweest’ en had Bonnie het eigenlijk alleen maar koud). In de video zien we LaBelle in haar eentje door The Big Apple dolen terwijl McDonald haar toezingt vanaf de Amerikaanse westkust. Kazigheidsfactor: een welverdiende 9.
02) dolly parton & kenny rogers - ‘islands in the stream’
Als er iemand is die weet hoe je kitsch op een hapklare manier moet verpakken, is het Dolly Parton wel. Over haar blonde bombshell-uiterlijk zei ze ooit: “Je moest eens weten wat het kost om er zo goedkoop uit te zien”, terwijl iedereen haar desondanks toch heel serieus nam. Ze zette haar persoonlijke rags-to-riches-verhaal op muziek in de vorm van ‘Coat of Many Colors’ en scoorde megahits met ‘I Will Always Love You’ (Whitney bedankt) en ‘9 to 5’. Maar haar duet met Kenny Rogers uit 1983 spreekt nog altijd het meest tot de verbeelding. Het is de ultieme karaokeklassieker die het ook hier verdient om op volle sterkte te worden meegezongen. Een 9,5 op de kazigheidsmeter.
01) kylie minogue & jason donovan - ‘especially for you’
In de Australische soapserie Neigbours ‘deden’ Kylie en Jason het met elkaar als Charlene en Scott. In het echt moest dat natuurlijk ook worden uitgemolken, dus toen Kylie per ongeluk een hit scoorde met ‘The Loco-Motion’ en een blijvertje bleek, dook Jason er (met een beetje hulp van Stock, Aitken & Waterman) meteen bovenop. Het resultaat is een lied zo klef dat je je meteen weer helemaal een zwijmelende bakvis voelt die met rode oortjes - héél stiekem - alvast fantaseert over het moment dat ze haar maagdelijkheid verliest aan die al even brave jongeman aan wie ze haar hart volledig hebt verloren. Een dikke 10 op de kazigheidsmeter!
bonus: ‘paul mccartney & stevie wonder - ‘eb🤢ny and iv🤮ry’
Sorry, dat moest even. Erger dan dit wordt het niet.