Go woke go broke

‘Go woke, go broke’: Walmart stopt met diversiteitsbeleid onder druk van anti-wokelobby

Gepubliceerd
Leestijd: 1 min

De anti-wokelobby krijgt steeds meer voet aan de grond in de Verenigde Staten. Veel grote Amerikaanse bedrijven staan onder druk om hun diversiteitsbeleid af te bouwen nu er een conservatieve wind waait door het land. Onder het motte ‘Go woke, go broke’ dreigen klanten met een boycot, waardoor supermarktketen Walmart moest kiezen tussen principes of het afwenden van zo’n boycot.

In een verklaring stelt Walmart dat ze er voor iedereen willen zijn, om daarna direct te bevestigen dat ze minder werk zal maken van inclusieve bedrijfsvoering. Veel conservatieve Amerikanen vinden het aanstootgevend dat bedrijven als Walmart bewust diversiteit nastreven om zo de kansen voor minderheden en vrouwen te vergroten.

walmart is niet de eerste...

Dus geeft de supermarktketen voortaan geen prioriteit meer aan toeleveranciers die worden geleid door vrouwen of minderheden. Ook stopt Walmart met het financieren van onderzoek naar maatschappelijke achterstanden van mensen van kleur, iets waar de supermarkt 100 miljoen dollar voor had neergeteld. Tot slot trekt Walmart zich terug uit een meting die laat zien hoe inclusief bedrijven zijn voor mensen uit de lhbtiq+-gemeenschap.

Walmart is niet het eerste bedrijf dat stopt met het diversiteitsbeleid, maar wel het grootste, met 1,6 miljoen werknemers. Eerder stopten Harley-Davidson, Ford en tractorfabrikant John Deere er al mee.

vaste strategie

De anti-wokelobby is een verzamelnaam voor strijders tegen ‘woke’. Het was de conservatieve activiste Robby Starbuck (36) die deze strijd tegen de hierboven genoemde bedrijven aanvoerde. Ze werken volgens een vaste strategie: telkens kiezen hij en zijn medewerkers één bedrijf om op te focussen. Ze doen onderzoek naar het diversiteits- en klimaatbeleid, waarna Starbuck klanten eventueel oproept tot een boycot.

Starbuck is overigens niet de enige met invloed. Vorig jaar lag biermerk Bud Light onder vuur van activisten vanwege een samenwerking met de transgender influencer Dylan Mulvaney. Een maand later was warenhuisketen Target aan de beurt, die zwemkleding verkocht voor transgender personen. Beide bedrijven zagen hun omzet flink dalen na een oproep tot een boycot.

Bron: Trouw

Powered by Labrador CMS