Dolly Dots

Dit is Winq’s Ultieme Pride Anthem Top 100 2025 – bekijk hier de nummers 100 – 81

Van blije meidenpop tot vuige male strippers uit New York

Leestijd: 7 min

Daar is-ie weer: de Ultieme Pride Anthem Top 100! In de editie van 2025 trappen we af met Ariana Grande, Divine, Chappell Roan en sleazy discotrash uit New York over male strippers. Maar er is ook onvervalste Nederlandse meidenpop van de Dolly Dots!

een korte uitleg

Vorig jaar ging de eerste editie van start van Winq’s Ultieme Pride Anthem Top 100. Dat werpt meteen de vraag op: wat is een Pride Anthem precies? Het belangrijkste criterium daarvoor luidt: pikken de mensen het lied op als het van – pakweg – een boot schalt tijdens de Canal Parade in de Amsterdamse grachten? Of van een podium tijdens een Pride-event in Zwolle, Zandvoort of waar dan ook in het land?

Verder helpt het natuurlijk als de artiest in kwestie zelf queer is, maar dat hoeft niet per se. En alleen maar vrolijke teksten over vrijheid en blijheid? Ook dat is niet altijd een garantie voor een Pride Anthem. Saamhorigheid ontstaat namelijk ook in een gemeenschappelijk gevoel van eenzaamheid of verdriet.

Want samen zijn, is samen lachen én samen huilen, zo zong ooit al eens een bekende wijsgeer die het lang geleden tot homomoeder heeft geschopt. Daarom hier de 100 mooiste Pride Anthems op een rij!

100 - 81

Vandaag deel 1, met de nummers 100 tot en met 81. Met daarin de immer raadselachtige Amanda Lear, Voguen met Ariana Grande én Beyoncé, op zoek naar mannen met Grace Jones en Miquel Brown of gewoon maar meteen een male stripper.

100) ariana grande – ‘yes, and?’ (2024)

Ariana Grande speelde de sterren van de hemel in een nieuwe bewerking van de regenboogklassieker The Wizard of Oz, waarvan dit jaar het tweede deel verschijnt: Wicked. Met ‘Yes, And?’ liet ze een nieuwe generatie kennismaken met ballroom en 90s house.

99) divine – ‘love reaction’ (1983)

In de jaren zeventig brak Divine door als muze van John Waters, in de films Pink Flamingos, Female Trouble, Polyester, et cetera. Ze groeide uit tot de Queen of Sleaze, kreeg postuum een eerbetoon in The Little Mermaid als de kwaadaardige Ursula en scoorde in de eighties hits met ‘You Think You’re a Man’ en ‘Shoot Your Shot’. Die laatste stond vorig jaar Winq’s Pride Anthem Top 100, dit jaar kiezen we voor ‘Love Reaction’, met een beat die is rechtstreeks is ‘geleend’ van New Order’s ‘Blue Monday’.

98) kesha – we r who we r’ (2010)

Kesha schreef ‘We R Who We R’ in 2010 naar aanleiding van het nieuws dat pesten en intimidatie tot meerdere zelfmoorden onder lhbtiq+-jongeren hadden geleid. De zelf ook veelgeplaagde zangeres hoopt destijds dat haar lied een Pride-anthem zou worden en is bedoeld als ode aan iedereen die zichzelf als eigenzinnig of excentriek beschouwt en zichzelf wil zijn.

97) blur – ‘girls and boys’ (1994)

Destijds werd deze Britpophit vooral gezien als vrolijke meezinger voor iedereen, tegenwoordig hebben jonge indie queers het herontdekt als alternatief lhbtiq+-anthem. Ook leuk in de remix-versie van de Pet Shop Boys.

96) chappell roan – ‘pink pony club’ (2020)

Een hedendaags icoon voor jonge queers en lesbians, die hadden we tot voor kort nog niet. Het waren vooral artiesten uit voorgaande generaties die zich als zodanig opwierpen (k.d. lang, Melissa Etheridge). Nu zijn er Girl in Red, Hayley Kiyoko en vooral Chappell Roan, wier ‘Pink Pony Club’ in 2024 én 2025 een van de meest gestreamde hits was.

95) beyoncé – ‘break my soul’ (2022)

Met haar album Renaissance eiste Beyoncé alle aandacht op voor de rol van zwarte én queer pioniers in de geschiedenis van de dance-muziek. Dat deed ze onder meer met ‘Break My Soul’, met daarop een sample van queer rapper Big Freedia en een remix waarmee ze Madonna’s ‘Vogue’ in herinnering bracht – de toepasselijk genaamde ‘Queens Remix’.

94) grace jones – ‘i need a man’

Voordat Grace Jones zichzelf heruitvond als übercool zangwonder dat de meest uiteenlopende songs naar haar eigengereide hand zette (Edith Piafs ‘La Vie en Rose’, Iggy Pops ‘Nightclubbing’, Roxy Musics ‘Love is The Drug’, The Normals ‘Warm Leatherette’, The Pretenders’ ‘Private Life’ en zelf Johnny Cash’s ‘Ring of Fire’), presenteerde ze zichzelf als de ultieme nightclub queen. Kant één van haar debuutalbum Portfolio is een non-stop medley met onder meer ‘Send In The Clowns’, terwijl kant twee wordt afgesloten met deze discohit.

93) years & years – ‘king’ (2015)

Olly Alexander maakte een jaar geleden het Songfestival queer met zijn ‘Dizzy’, een act vol sleazy dancers die deden alsof ze in een darkroom waren in plaats van op een podium in Malmö. Eerder liet hij zich van een serieuzere kant zien met de documentaire Growing Up Gay. Tel daarbij op zijn rol in de serie It’s a Sin over de aids- en hiv-epidemie in de jaren tachtig en zie daar zijn totaalplaatje. Hier grijpen we terug op z’n eerste hit met zijn act Years and Years uit 2015.

92) man 2 man meet man parrish – ‘male stripper’ (1986)

Al vanaf de seventies traden de broers Miki en Mandy Zone op in verschillende hoedanigheden. Met broer Paul vormden ze The Fast, dat New York onveilig maakte met garagepunk en songs als ‘Boys Will Be Boys’. Later ontdekten ze disco, en kwamen ze met een sleazy variant die klonk als vuige hi-NRG. Toen heetten ze al Man 2 Man, en vervolgens ontmoetten ze Man Parrish, de bekende electroproducer die werkte met Gloria Gaynor en later manager werd van de Village People. In 1986 maakten ze samen ‘Male Stripper’, dat zelfs doordrong tot de Britse versie van TopPop genaamd Top of the Pops.

91) patrick cowley & sylvester – ‘do you wanna funk’ (1982)

In de vorige editie van Winq’s Ultieme Pride Anthem Top 100 stond Sylvester hoog in de lijst met ‘You Make Me Feel (Mighty Real)’. Maar dat is eigenlijk niet genoeg. De queer pionier was een van de grondleggers van de disco, vormde in 1970 al een troupe in de vorm van de Disquotays die bestond uit zwarte crossdressers en transgender vrouwen. Eenmaal solo deed hij geen enkele concessie aan wie hij was, met als resultaat deze parel uit 1982 en zijn bijnaam: Queen of Disco. Over Patrick Cowley later meer…

90) soft cell – ‘tainted love’ (1981)

Eens, lang geleden, draaide popmuziek puur om creativiteit en niet per se om zangtalent. Lang voor afvalraces als Idols en The Voice gingen zangers en zangeressen nog vol voor vrije expressie. Dat Marc Almond van Soft Cell soms ronduit vals zong? Maakte niet uit… ‘Tainted Love’ was een cover van Gloria Jones en in deze nieuwe versie een synthpopmeesterwerk. Kijk vooral ook naar de video, waarin bijna voor het eerst een mannelijke pin-up de hoofdrol speelde.

 89) whitney houston – ‘i wanna dance with somebody (who loves me)’ (1987)

Zet deze track op en iedereen gooit spontaan allebei de handen in de lucht. Hoewel Whitney Houston vooral bekendstaat als balladeer (en behoorlijk tragisch aan haar einde kwam), zijn het haar vrolijke uptempo tracks die tot de verbeelding blijven spreken. De zangeres was nooit per se een queer icoon, ondanks haar heimelijke voorkeur voor de vrouwenliefde. Maar haar leven wordt gevierd, en dat doen we nog altijd het liefst met deze hit.

88) b52’s – ‘love shack’ (1989)

Deze Amerikaanse new wave indierockers bouwden al jaren feestjes met hysterische tracks als ‘Rock Lobster’. Maar met ‘Love Shack’ bouwden ze eind jaren tachtig een ultiem queer liefdesnestje waar het ruim 35 jaar later nog altijd goed toeven is.

87) candi staton – ‘young hearts run free’ (1976)

Disco: Soundtrack of a Revolution gezien? Omroep Zwart zond deze eerder dit jaar uit op NPO2. Aan het woord kwamen pioniers uit de discoscene, onder wie zangeres Candi Staton. Zij vertelde hoe de positie van de zwarte vrouw in de jaren zestig en zeventig destijds dusdanig weinig voorstelde dat ze helemaal onderaan de ladder stonden in de maatschappij. Die underdogpositie vertaalde zich naar de dansvloer, waar zangeressen als zij, Thelma Houston en Anita Ward ineens wél de dienst uitmaakten. Dat had zijn weerslag op andere gemarginaliseerde groepen, onder wie de queers. Waardoor ‘Young Hearts Run Free’ uiteindelijk een ultiem queer anthem is. Luister ook naar Candi’s geweldige ‘You Got the Love’.

86) culture club – ‘karma chameleon’ (1983)

In 1984 voltrok zich een ware revolutie waarop het boek 1984, The Year That Pop Went Queer uitgebreid terugblikte. Schrijver Ian Wade publiceerde een overzicht van artiesten die in dat jaar hun grootste hits scoorden, onder wie Frankie Goes to Hollywood en Bronski Beat. Verder braken Wham! en de Pet Shop Boys door, scoorde Queen een grote comebackhit, vierde David Bowie internationale successen, en ga zo maar door. Wegbereiders van deze artiesten waren Boy George en zijn Culture Club, die de popscene al een paar jaar daarvoor hadden opgeschud met hun genderbender act.

85) amanda lear – ‘enigma (give a little bit of mmm to me)’ (1978)

Enigma is niet alleen de titel van een van Amanda Lears eerste singles, maar ook de naam van een documentaire van Zackary Drucker. Die schetst een tijdsbeeld van transgender vrouwen in de jaren zestig en zeventig, waarbij zij niet om Amanda Lear heen kan. En dat terwijl die laatste zich in raadselen blijft hullen over haar ware identiteit… En terecht, want dat moet het Enigma natuurlijk helemaal zelf weten. Luister naast ‘Enigma’ ook naar Lears grootste hit ‘Follow Me’, gevolgd door ‘Fashion Pack’ en ‘Queen of China Town’.

84) dolly dots – ‘love me just a little bit more’

Uiteraard mogen Nederlandse acts ook niet ontbreken in deze lijst. Meidengroepen hebben het altijd goed gedaan in de gay scene, en hoewel geen van allen (Babe, Luv’, Maywood, Star Sisters, Doris D & The Pins, Centerfold en ook de Dolly Dots) zich ooit specifiek tot de queer doelgroep hebben gericht, noemen we toch ‘Love Me Just a Little Bit More’. Want het playbackt zo lekker mee, en we vinden het nog steeds zielig dat Ria als enige geen Dolly Dots-Barbiepop had met echt lang haar…

83) queen – ‘i want to break free’ (1984)

Een frontman met een snor en een voorliefde voor lakleren outfits dan wel loeistrakke leggings, die eruit zag als een prototype uit de Tom of Finland-strips en in 1984 al zijn bandleden uitdaagde om net als hijzelf in drag te verschijnen in de video voor ‘I Want to Break Free’ - en nog had niemand hem door. Kudos voor Freddie Mercury, die zijn drag act een paar jaar later nog eens driedubbel en dwars overdeed in de video voor solosingle ‘The Great Pretender’.

82) patricia paay – ‘who’s that lady with my man’ (1977)

Robyn heeft gebeld: zij wil Patricia Paay even bedanken voor het originele script van ‘Call Your Girlfriend’ (al is het lied van Patries gezongen vanuit het perspectief van die girlfriend). Van alle Dutch Diva’s is Patricia de allergrootste, en haar ‘Who’s That Lady With My Man’ spreekt nog altijd tot de verbeelding. Wie heeft er niet groen en geel van jaloezie naast de dansvloer staan kijken naar die ene leuke knul die – jammer maar helaas – geen oog voor jou had en slechts alleen maar voor zijn meisje?

81) miquel brown – ‘so many men, so little time’ (1983)

Hier maakt het even niet uit wie dit lied ook alweer zong, maar gaat het puur om de boodschap. Want hier is het adagium: hoe meer, hoe beter, en liefst zoveel mogelijk mannen in een zo kort mogelijke tijd. ‘So Many Men, So Little Time’ is hedonisme ten top en voor velen de ultieme fantasie.

Morgen de nummers 80 - 61, met Linda Wagenmakers, Kim Petras, Baccara, Troye Sivan en meer!

Powered by Labrador CMS