Wheels
“De vernieuwde Ford Mustang is zo Amerikaans als Bruce Springsteen”
Ford Mustang 5.0
Maandelijks nemen we een nieuwe auto met je door. Dit keer: Cruisen zoals het hoort.
Leuke auto, deze ‘stang?
You bet ya. En God bless America voor deze Mustang 5.0, die de status van bolide al lang is ontstegen. Dit is een icoon van Americana, een cultuurhistorische legende en The First Amendment on wheels. Chrome wheeled, fuel injected,and steppin’ out over the line…
Hé, da’s een tekst van Bruce Springsteen!
Inderdaad, uit ‘Born To Run’, een zeer macho, doch gevoelige song. De reflex is natuurlijk om zo’n Ford Mustang te matchen met een heavymetalband. Van Halen bijvoorbeeld, met Eddie’s burn-outs op de Fender en
Alex timmerend op de vurende cilinders in hun classic ‘Panama’. Maar eigenlijk is deze vernieuwde Mustang Bruce Springsteen, en die V8, dat is de E-Street Band. En zoals Bruce eigenlijk iedereens grote broer is, is deze Mustang ook jouw grote broer.
Wat is de feel van de auto?
Ontsteek via de startknop de V8-roffel (in de 5.0-versie) zwenk met de USS Nimitz-achtige motorkap het asfalt op en je wordt astraal geprojecteerd naar een filmisch Amerika. De A10 bij Osdorp ontpopt zich opeens als de Holly- wood Freeway, de N46 naar Uithuizen voelt als de Sweet Hollow Road door Montana’s Big Sky Country en de Zeelandbrug krijgt de allure van de Overseas Highway richting Key West. Cruisen zoals cruisen bedoeld is.
De GT is vooral een mobiele mentale cocon. Je wordt er happy van. Prozac on wheels.
Dus je hoeft er niet per definitie mee te scheuren?
Welnee, deze dikste Ford kan je ook kalm en gemakkelijk laten rollen (cruisen bij 120 kilometer per uur is óók een genot en dan loopt-ie gemakkelijk 1 op 10). Verder kan hij mijmeren en reflecteren (dit model zit vol bescheiden designhints naar het verleden), hij blijkt uniek en normaal tegelijk (hij ziet eruit als een echte Ford, zonder dat er knopjes en hendeltjes uit de Focus zijn geïmporteerd) en natuurlijk: dit racemonster kan zich – als het moet – scheurend opwinden.
Oei, dat kost wel benzine natuurlijk?
Kies daarom voor de nieuwe 2.3 EcoBoost viercilinder van 290 PK, die rationeel prima te verantwoorden valt. Maar als je het goed wil doen, moet je natuurlijk dat old school model van 5.0 liter met een kogelvrije V8 nemen, die klassiek kan roffelen. Even de cijfers op een rijtje: deze GT-versie heeft 450 PK, zit binnen de vijf seconden op de 100 kilometer per uur en kent een (begrensde) top van 250 kilometer per uur. Fijn, genoteerd, maar eerlijk gezegd hebben we dat allemaal niet uitgeprobeerd (al greep de toerenbegrenzer bij ons wel even in rond de 6.500 revs tijdens 100 kilometer per uur in z’n twee). De GT is vooral een mobiele mentale cocon. Je wordt er happy van. Prozac on wheels.
Maar zo’n 5.0... Ik hoor de fiscus al lachen...
Zeg maar gerust ‘bulderen’... Want rijden met de ‘stang lijkt een roes, maar helaas is daar een tax van meer dan een halve ton (staatsgreep, iemand?) en kost de handgeschakelde versie (zoals wij ‘m hadden) 120.560 euro! Meer dan het dubbele van de (ook puike) 2.3 EcoBoost. Ter vergelijking: in België bedraagt de prijs zo’n 53.000 euro! En in de States heb je hem al voor zo’n 30.000 dollar. The American Dream...