5 vragen aan
“De kledingindustrie heeft geen goede reputatie, wij willen laten zien dat het anders kan”
Jules Ruig van MR MARVIS
De broekenbazen van MR MARVIS dragen duurzaamheid hoog in het vaandel. Communicatiemanager Jules Ruig vertelt hoe het merk ervoor zorgt dat hun pantalons even goed zijn voor de dragers als de makers.
1. Wat doen jullie bij MR MARVIS allemaal aan duurzaamheid?
“Wij zijn ons heel bewust van de reputatie van onze industrie, maar wij willen als bedrijf laten zien dat het ook anders kan. Zo produceren we onze broeken in Portugal en weten we precies hoe en door wie ze gemaakt worden. We bezoeken regelmatig de fabrieken om een vinger aan de pols te houden wat betreft de fabrieksomstandigheden. Momenteel zitten we in een proces om het B Corpkeurmerk te krijgen: een internationaal keurmerk voor bedrijven die écht een bijdrage leveren aan de maatschappij. Tony’s Chocolonely heeft dat keurmerk bijvoorbeeld.”
2 .Wat moet een merk zoal doen om aanspraak te maken op dat keurmerk?
“Om B Corp certified te worden moet een bedrijf bovengemiddeld scoren op strenge sociale en ecologische standaarden. Een concreet voorbeeld is het gebruik van duurzamere materialen. In plaats van ‘normaal’ katoen gebruiken we in de meeste collecties biologisch en recycled katoen. De CO2-uitstoot daarvan is namelijk een stuk lager, bleek uit onze berekeningen. Dit jaar hebben we als doel gesteld volledig over te gaan op biologisch en gerecycled katoen in ons gehele assortiment. Naast het ecologische aspect is het belangrijk dat je goed met werknemers omgaat en dat je iets terugdoet voor de maatschappij, in de vorm van vrijwilligerswerk en donaties bijvoorbeeld.”
“We wilden zoveel mogelijk mensen oproepen mee te doen en te doneren”
3. Dat zit bij jullie wel goed. Vorig jaar zamelden jullie geld in met de KiKa-kortebroekenactie.
“Klopt. Tijdens de jaarlijkse KiKa Korte Broek-actie gaan kinderen in december in korte broek naar buiten om geld op te halen voor het goede doel. De actie werd in 2020 bedacht door de toen 10-jarige Pim, die geld wilde inzamelen voor zijn zieke vriendje Rein, die destijds leed aan leukemie – inmiddels is Rein gelukkig weer beter. De actie kreeg wegens succes vorig jaar een vervolg en dit keer droegen wij ons steentje bij door onze achterban op te roepen op 23 december ook in een korte broek de deur uit te gaan. Daarnaast hebben we als MR MARVIS een donatie gedaan en de opbrengst van álle korte broeken die we die maand verkochten gedoneerd aan KiKa.”
4. December is niet de makkelijkste maand om korte broeken in te verkopen. Wat was de eindopbrengst van de actie?
“Dat klopt, maar het ging ook niet om het verkopen van broeken. We wilden zoveel mogelijk mensen oproepen mee te doen en te doneren. Dat is uiteindelijk goed gelukt: in totaal werd er bijna 300 duizend euro aan donaties binnengehaald. Volgend jaar hopen we nog meer mensen te overtuigen mee te doen.”
5. Tot slot: wat is jouw favoriete MR MARVIS-broek?
“Ik ben zelf groot fan van The Piqués, een superstijlvolle korte broek en een van de eerste modellen die we ooit uitbrachten. Ik draag hem het liefst in de lichtgroene Aviators-kleur. De stof heeft een wafelstructuur, waardoor de broek een luchtige, maar toch chique look heeft. En niet onbelangrijk: hij is gemaakt van 100% biologisch katoen.”
Hier lees je meer over MR MARVIS