interview

Bas Kosters keert voor even terug in de mode
Vorig jaar ontwierp kunstenaar Bas Kosters een kleurrijk puzzelstuk over pride voor Batavia Stad Fashion Outlet. Nu krijgt dat kunstwerk een tastbaar vervolg: een tas en vier geborduurde emblemen met figuren uit zijn droomwereld.
De monsterjurk uit de jaren tien: een met Swarovski-kristallen, kralen en ruches versierde creatie, met het enorme gezicht van een monster op de voorkant. En dan waren er nog de onderbroeken met cartoons, die hij later ontwierp voor Zeeman, viral gingen en voor slechts drie euro te koop waren. Bas Kosters stond in de jaren tien aan de top van zijn modecarrière, maar stopte er in 2018 mee. Hij richtte zich op zijn kunstpraktijk en met succes. Toch is hij nu, speciaal voor Batavia Stad, even terug bij waar het voor hem allemaal begon.
Vorig jaar ontwierp je een kunstwerk voor Batavia Stad. Nu komt er een tas van. Hoe kwam dat vervolg tot stand?
“Het begon met een brainstorm: hoe kunnen we op basis van het kunstwerk nog beter in contact komen met de community? Voor mij draait dat werk om een utopie van liefde, vrijheid en zachtheid. En ik wilde mensen tools geven om die boodschap zelf uit te dragen. Zo ontstond het idee van de tas en de emblemen, figuurtjes uit mijn kunstwerk die je op je kleding kunt dragen. Zodat mensen letterlijk onderdeel kunnen worden van de wereld die ik heb gecreëerd."
Meer over die wereld lees je ook in onderstaand artikel, waarin Bas uitlegt hoe het kunstwerk dat hij vorig jaar ontwierp tot stand is gekomen.
Hoe heb je van de originele fantasiewereld een vertaling naar de tas en emblemen gemaakt?
“Voor de tas heb ik de meest sprekende elementen uit het kunstwerk geselecteerd. In het midden zie je een mannetje en een beertje samen in de wolken, met een tekstballon in de vorm van een hartje. Daarachter staan hun bloemenvrienden. Die figuren zijn ook op de emblemen terug te zien, allemaal even vrolijk en zacht. En dat past ook bij mij: ik hou ervan om kleding te versieren, dus dit voelt heel natuurlijk. Ik denk dat er geen enkel item in mijn kast ligt dat niet versierd is.”

Hoe worden de tassen en emblemen verspreid?
“Een deel wordt uitgedeeld bij Batavia Stad, als gift bij een aankoop in het center. Een deel van de collectie verspreiden we tijdens Pride, tijdens de canal parade in Amsterdam en via mijn eigen socials. Ik noem het liever geen 'limited edition', dat klinkt zo elitair. Maar er zijn er ook geen tienduizenden van.”
Wat betekent het voor jou om queer zijn zo zichtbaar te maken in je werk?
“Ik voel altijd trots over mijn anders-zijn. Voor mij zit dat in alles wat ik maak. Soms heel concreet, zoals dit project, dat gaat over pride, maar ook in mijn stijl, mijn blik op schoonheid en mijn zachtheid. Tegelijkertijd begrijp ik ook queer makers die zich niet willen laten definiëren door hun identiteit. Dat gesprek is interessant. Maar ik wil juist iets geven aan wie het nodig heeft, en daar hoort zichtbaarheid bij.”
Je bent in 2018 gestopt met het maken van modecollecties. Hoe is het om nu toch weer iets met mode te doen?
“Heel leuk! Ik zie mode nog steeds als iets levends. Ook al maak ik geen catwalkcollecties meer, ik ontwerp wel T-shirts, zoals onlangs voor Zaanstad Pride. En mijn kunstwerken zijn vaak van textiel. Dat blijft mijn passie. Maar nu ligt de focus op autonome kunst, met nu een uitstapje naar deze tas.”

pride: meer dan een viering
De jaarlijkse Pride-vieringen zijn een belangrijke gelegenheid om stil te staan bij de geboekte vooruitgang, maar ook de stappen die nog gezet moeten worden voor een wereld vrij van discriminatie, waarin ieders seksuele geaardheid en genderidentiteit wordt geaccepteerd. Met de ‘BE PROUD. BE YOU.’-collectie wil Batavia Stad en VIA Outlets benadrukken dat zij diversiteit, gelijkheid en inclusie omarmen binnen hun organisaties.
Soe Martin, Marketing Director Batavia Stad: “Pride draait om jezelf kunnen zijn. Het kunnen vieren wie je bent, in alle kleuren en vormen. Wij geloven in een wereld waarin iedereen zich welkom voelt. Daar werken we bij Batavia Stad het hele jaar door aan, maar tijdens Pride zetten we deze boodschap extra in de spotlight.”